نکاتی که قبل از راه اندازی رستوران باید بدانید

راه اندازی رستوران

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

نکاتی که قبل از راه اندازی رستوران باید بدانید

امروزه افراد تمایل زیادی به خوردن غذا در بیرون از فضای خانه دارند. عده ای هم بنا به دلایل مختلف مانند: شاغل بودن، داشتن فرزند کوچک و … زمان کافی برای پختن غذا در خانه را ندارند و ترجیح می دهند از رستوران سفارش دهند. به همین خاطر در عصر امروز صنعت رستورانداری به یکی از مشاغل پر رونق تبدیل شده است. حال برای موفقیت در این صنعت لازم است براساس یک سری اصول ، قواعد و برنامه ای مشخص پیش بروید.

نکته: تا زمانی که این مقاله را کامل مطالعه نکردید به هیچ عنوان شروع به راه اندازی رستوران نکنید.

 

قبل از خواندن این مقاله اگر علاقه مند به راه اندازی شغلی هستید اما سرمایه کمی دارید به شما خواندن مقاله ی راه اندازی کسب و کار با ۵۰ میلیون تومان را برای مطالعه پیشنهاد میکنم.

 

نکات ضروری برای راه اندازی رستوران

نکات ضروری برای راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران سختی و زحمات مختص به خود را دارد و مانند خیلی دیگر از مشاغل آزاد کشور که وابسته به اَُرگان های دولتی نیستند روزهای تعطیل یا ساعات کاری منظم و مشخصی برای آن تعریف نمی شود. در ادامه با گام های راه اندازی رستوران بیشتر آشنا خواهید شد.

چک لیست راه اندازی رستوران

قبل از راه اندازی رستوران لازم است برخی موارد کلی را تعیین کنید تا با دید و نگرشی باز تر بتوانید انتخاب های آگاهانه داشته باشید؛ در ابتدا لازم است از خود سوالاتی نظیر سوالات زیر را بپرسید:

  1.  می خواهید برند شخصی خودتان را راه اندازی کنید یا می خواهید از فرانچایز رستوران های زنجیره ای دیگر بهره بگیرید؟
  2. آیا می خواهید لاین بیرون بر هم داشته باشید یا فقط سرویس دهی داخل رستوران دارید؟
  3. می خواهید غذای سلف سرویس ارایه دهید یا خیر؟

و سایر موارد که حتما قبل از شروع باید به آن ها فکر کنید و برایشان برنامه ریزی کنید.

انتخاب نام و نوع رستوران

نوع که درواقع به معنای همان سبک رستوران شماست و نام که آگاهی دهنده ی هویت شغل شما می باشد از جمله مواردی هستند که پیش از راه اندازی رستوران باید به آن ها فکر کنید. نوع و نام رستوران شما باید متناسب باهم بوده، تا بیانگر شخصیت، هویت و عملکرد درستی از رستوران شما باشند.

سالن سرو غذای شما نیز باید متناسب با نوع و نام رستورانتان باشد و همچنین باید فضایی زیبا و دلچسب را به ارمغان آورید که تجربه ای خوب و مثبت را برای مهمانان شما فراهم کند تا مشتاق به حضور دوباره در رستوران شما باشند.

فضای رستوران شما یکی از عوامل مهم در جذب مشتری می باشد. یکی از دلایل مهم موفقیت رستوران های زنجیره ای بزرگ همچون مک دونالد و kfc، استفاده از رنگ های تاثیرگذار در رستوران خود است رنگ قرمزی که در این رستوران ها استفاده شده باعث ایجاد گرسنگی در افراد می شود  و kfc با آگاهی بر این امر توانسته مشتریان زیادی را به خود جلب کند؛ پس استفاده از رنگ های مناسب در دکوراسیون فضا، در بنر و لوگوی شما، در منوی سفارش غذا و …بسیار مهم می باشد.

 

اگر علاقه مند به داستان موفقیت برند kfc  هستید خواندن مقاله ی راز محرمانه موفقیت برند kfc که نمی دانید به شما پیشنهاد می شود.

طراحی لیست منو برای راه اندازی رستوران

طراحی لیست منوی رستوران

قبل از افتتاح رستوران باید مشخص کنید که می خواهید تنها ارایه دهنده ی یک نوع خاص، از غذا مانند پیتزا، کنتاکی و…باشید یا اینکه می خواهید انواع مختلف غذاها را را سرو کنید. برای طراحی منو در ابتدای کار لازم نیست تمامی غذاها را در لیست خود قرار دهید اما لازم است که به مواردی چون هزینه ی مواد اولیه و نیروی انسانی برای پخت غذا فکر کنید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید. بعد از راه اندازی رستوران و نیاز سنجی مشتریان شما می توانید غذای بیشتری را ضمن آگاهی بر سلیقه و هزینه به منوی رستوران خود اضافه کنید.

داشتن بیزینس پلن رستوران

داشتن بیزینس پلن برای رستوران

اول از همه لازم است بدانیم بیزینس پلن چیست؟ بیزینس پلن در واقع یک طرح توجیهی است که برای راه اندازی یک کسب‌ و‌ کار یا تجارت لازم است. این طرح به عنوان یک نقشه راه کامل برای سرمایه گذاران و کارآفرینان برای شروع سرمایه گذاری و کار خود استفاده می شود.

بیزینس پلن یک داستان جامع از اهداف، استراتژی ها، محصولات و خدمات، بازار هدف،تحلیل رقابتی، ساختار سازمانی، نیازمندی های مالی و سایر جنبه های مربوط به کسب‌ و‌ کار است. با نوشتن و تدوین یک بیزینس پلن قوی، شما می توانید ایده ها و طرح های خود را به صورت منظم و سازماندهی شده ارایه دهید و به سرمایه گذاران و همکارانتان نشان دهید که چگونه قصد دارید کسب‌ و‌ کار خود را به موفقیت برسانید. همچنین، بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا در طول مسیر اجرای کسب‌ و کار خود، به عنوان یک راهنمای قابل اعتماد استفاده کنید و از آن برای ارزیابی و پیگیری پیشرفت هایتان استفاده نمایید.

در زیر اجزای اصلی بیزینس پلن برای رستوران آورده شده است.

1- خلاصه اجرایی
2- بررسی اجمالی رستوان و توضیحات آن
3- تحلیل بازار
4- پیشنهادات تجاری
5- تعیین سطوح مدیریت
6- استراتژی های بازاریابی و روابط عمومی
7- طرح مالی
8- پرسنل

برآوردمالی و پیش بینی هزینه ها در راه اندازی رستوران

یکی دیگر از مهمترین عواملی که قبل از راه اندازی رستوران حتما باید درنظر بگیرید برآورد مالی می باشد. قبل از شروع حتما با توجه به شرایط روز بازار هزینه های اجاره یا خرید مکان رستوران، مواد اولیه پخت غذا، ظروف و میز و صندلی، دکوراسیون فضا، حقوق پرسنل و … را بررسی کنید در غیر اینصورت به احتمال خیلی زیاد با شکست مواجه خواهید شد.

ما در مقاله ی ۸ دلیل باورنکردنی شکست کسب و کار ها به طور کامل دلایل شکست کسب و کارها را  در قالب ویدیو و مقاله توضیح داده ایم و پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

شما باید بودجه مورد نیاز برای راه اندازی و بودجه روزانه خود را پیش بینی کنید همچنین بودجه مورد نیاز سال آینده خود را نیز برآورد کنید و ببینید چه مقدار بودجه در حال حاضر موجود دارید و برای بقای رستوران خود به چه مقدار دیگر نیاز دارید همچنین هزینه های لازم برای گرفتن مجوز برای رستوران را نیز باید لحاظ کنید. البته برای تامین بودجه می توانید از وام مخصوص رستوران نیز استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه دریافت وام رستوران مقاله ی نحوه دریافت وام راه اندازی رستوران را مطالعه کنید.

 مکان رستوران

 انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی رستوران

مکان رستوران از اصلی ترین موارد در موفقیت رستوران محسوب می شود. هنگام انتخاب مکان رستوران لازم است جنبه های زیر را در نظر بگیرید.

در دسترس و در معرض توجه : مکانی را انتخاب کنید که رفت آمد در آن جا زیاد باشد و توجه افراد را به خود جلب کند یکی از مکان های پر رفت و آمد در نزدیکی ترمینال ها می باشد که مسافران در آنجا می ایستند و همچنین مرکز شهرها نیز می تواند مکان مناسبی برای تاسیس رستورانتان باشد. ابتدا شما باید بازار هدف خود را مشخص کنید و ببینید آیا این مکان، نیاز های شما را برآورده می کند یا خیر.

هزینه ی اجاره مکان رستوران : حتما توجه داشته باشید  که هزینه مغازه شما نباید بیشتر از سودی باشد که از رستوران کسب می کنید طبق برآورد هزینه ای که انجام دادید به انتخاب مکان بپردازید.

فاصله با رستوران رقبا : رعایت فاصله کافی از رستوران رقیب شما باعث می شود که انتخاب اول مشتریان باشید و مشتریان جذب رستوران رقیب شما نشوند. همچنین داشتن ارزش پیشنهادی به مشتریان شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند و اگر شما به اندازه ی کافی در کارتان خوب باشید ترسی از جذب مشتری توسط رقبا ندارید و مشتریان به میل شخصی خودشان شما را انتخاب خواهند کرد.

استخدام پرسنل برای رستوران

برای این کار اول لازم است به نیاز سنجی مجموعه خود بپردازید و ارزش های اصلی شرکت خود را مکتوب کنید سپس افرادی را که مطابق با نیاز ها و ارزش های شما هستند را استخدام کنید. پس از استخدام لازم است حتما به کارکنانتان آموزش های لازم را بدهید تا به بهترین شکل کار را انجام دهند. حتما در قرار داد خود ذکر کنید که هر یک از کارکنان هنگام خروج باید به نفر بعدی که قرار است جایگزین وی شود تمامی آموزش ها را انتقال دهد.

شرکت آکو در قسمت زیر یک چک لیست استخدام برای شما دوستان تنظیم کرده است که می توانید آن را در اختیار داشته باشید.

دانلود فرم استخدام: کلیک کنید

مجوز و پروانه لازم جهت راه اندازی رستوران

مجوز و پروانه لازم جهت راه اندازی رستوران

برای راه اندازی یک رستوران تهیه ی مجوز و پروانه کسب ضروری است و تمامی مراحل قانونی آن باید طی شود. مجوز های زیر برای راه اندازی یک رستوران ضروری می باشند.

  1. جواز کسب رستوران
  2. مجوز بهداشت
  3. مجوز سلامت کارکنان
  4. مجوز اجرای موسیقی (در صورت لزوم)
  5. مجور برند رستوران
  6. گواهی مالیات بر ارزش افزوده

خرید تجهیزات سخت افزاری برای راه اندازی رستوران

تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز برای رستوران شامل تجهیزات صنعتی و تجهیزات مربوط به پخت و پز است. علاوه بر این، تجهیزات سخت افزاری مدرن نیز برای بهبود عملکرد و کارایی رستوران لازم است. این تجهیزات شامل صندوق فروشگاهی، سفارش‌گیر اندروید، کیوسک سفارش گیر و پرینتر حرارتی می شوند.

1.صندوق فروشگاهی رستوران :

صندوق فروشگاهی یا همان پوزتاچ یک صفحه نمایشگر لمسی می باشد که باعث زیبایی روی کانتر می باشد و دیگر  نیازی به موس و کیس ندارد.صندوق فروشگاهی باعث تسریع عملکرد مدیریت رستوران، فروشگاه و مراکز خرید می شود.شما به راحتی می توانید نرم افزار های فروشگاهی خود را روی این صندوق ها نصب کنید و سفارش مشتریانتان را خیلی راحت ثبت کنید.

سفارش گیر رستوران :

یکی دیگر از تجهیزات که کاربرد مفیدی در صنعت رستوران دارد سفارش گیر است که هر مشتری می تواند با استفاده از سفارش گیر که روی گوشی یا تبلت اندروید گارسون نصب شده است به راحتی سفارش خود را ثبت کند و بعد از ثبت سفارش جهت پخت غذا به آشپزخانه ارسال می شود. از این راه از شلوغی و هرج و مرج هنگام سفارش غذا جلوگیری می شود.

کیوسک سفارش گیر رستوران :

یک پلتفرم لمسی می باشد که در کنار نام غذا عکس آن نیز موجود می باشد و مشتریان می توانند به انتخاب غذای مورد نظر خود روی آن کلیک نموده و هزینه ی غذا را از طریق کارتخوانی که به کیوسک متصل می باشد پرداخت کنند. از مزیت های این پلتفرم می توان به صرفه جویی در وقت مشتری جهت سفارش غذا و پرداخت هزینه آن در بخش صندوق رستوران ، افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینه های پرسنل اشاره کرد.

پرینتر حرارتی :

پرینترهای حرارتی برای چاپ فاکتورهای نرم افزار رستورانی استفاده می شوند. این پرینترها قابلیت چاپ بارکدهای با وضوح بالا را دارند و برای این کار نیازی به جوهر ندارند. در واقع، فرایند چاپ با ایجاد حرارت بر روی کاغذ انجام می شود.

جمع بندی :

درنتیجه می توان گفت داشتن یک رستوران در عصر حاضر یکی از شغل های سودآور  محسوب می شود. افراد زیادی هستند که با رعایت و اجرای دستور العمل های ساده بالا توانستند در این صنعت به موفقیت های بزرگی برسند. خیلی از افراد بدون برنامه ریزی و پیش بینی جوانب پا در این عرصه گذاشته اند اما بعد از مدتی با شکست مواجه شده و پا پس کشیده اند کسی در این راه می تواند موفق شود که گام های گفته شده در این مقاله را رعایت کند و روحیه ی تلاشگر و با انگیزه ای داشته باشد.

 

جهت مشاوره قبل از راه اندازی کسب و کار خود می توانید از طریق باکس ذیل با ما در ارتباط باشید.

 

نام و نام خانوادگی(ضروری)
شغل شما(ضروری)

 

منبع : مرکز مشاوره و توسعه کسب و کار آکو

 

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.