گام های اصلی مدیریت محصول

مدیریت محصول

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

گام های اصلی مدیریت محصول

مدیریت محصول یکی از بخش های مهم هر کسب و کار  است که خیلی باید به آن توجه شود. در مدیریت محصول ما باید به یکسری نکات توجه  کنیم . ما در این مقاله در قدم اول فرایند چگونگی مدیریت یک محصول را برایتان شرح خواهیم داد. کافیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گام های مدیریت محصول که یک صاحب کسب و کار باید بداند.

فرایند توسعه محصول در مدیریت محصول

گام اول: فرایند توسعه محصول

6 گام توسعه محصول را به صورت کوتاه در متن زیر برایتان نوشتیم؛ باید توجه داشت که خود فرایند محصول 6 مرحله دارد که صاحب هر کسب و کاری در اولین گام باید این شش مرحله را به دقت آنالیز و مطالعه کند.

ایده محصول: ایده ای به ذهن می رسد و درباره آن فکر میشود.

فرمول، نمونه اولیه ی محصول:نمونه ای از ایده ای که به آن فکر شده را می سازیم.

تست محصول: قدم بعدی مطمعنا برای اینکه ببینیم نمونه ای که ساخته ایم آیا جواب می دهد یا نه، آنرا تست می کنیم.

ساخت محصول: حالا که تست کردیم و مطمعن شدیم نمونه اصلی آن را می سازیم.

بازاریابی محصول ساخته شده: بعد ساخت نوبت میرسد به بازاریابی محصول.

فروش محصول: بعد بازاریابی هم محصول آماده است برای فروش.

نکته: در نتیجه ما محصول را می سازیم که بفروشیم. برای فروش یک محصول باید این مسیر را طی کنید و بهای مسیر را بپردازید. چرا که تا وقتی بهای چیزی را ندهید قدر آن را نمیدانید.

الگوی محصول محور در مدیریت محصول

گام دوم: الگوی محصول محور

این الگو بیشتر مناسب شرکت هایی است که دقیقا مشتریانش را از قبل میشناسد و رقابت کاملا برایش شفاف است. کارهایی که رقبا انجام می دهند ممکن است یکسان باشد اما باید به عنوان صاحب یک کسب و کار بلد باشید که شخصی سازی کنید. چرا ؟ چون نحوه ی انجام کار مهم است و برای مثال دایرکت مارکتینگ یک کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت است و ادبیاتی که در نوع پیام، مثلا در یک شرکت برای مشتریان استفاده میشود با یک آنلاین شاپ فرق دارد و اگر شبیه باشند نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه ممکن است مشتریانش را کامل از دست بدهد. اکثرا بیشتر استارتاپ ها در نداشتن مشتری شکست می خورند چرا که شکست آن ها بدلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد مشتریانی است که قرار است از خدمت آن ها استفاده کنند پس باید بدانیم قبل از فروش محصول باید با دقت و حوصله در مورد مشتریان خودمان بدانیم چراکه مشتریان مانند جریان حیات کسب و کارمان هستند.

اشتباهات بزرگ در ارائه ی محصول جدید در مدیریت محصول

گام سوم: اشتباهات بزرگ در ارائه ی محصول جدید

  1. من می دانم مشتری چه می خواهد

اشتباهات بزرگی که بیشتر کسب و کارها انجام می دهند این است که فکر می کنند تمام نیاز های مشتری را می دانند اما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید فرم نظرسنجی از تمام مشتریان و نیاز های آن ها داشته باشید تا به صورت دقیق و شفاف، نیاز های مشتریان را بررسی کنید. البته مهم است که نظر چه مشتری را  ملاک قرار می دهید چرا که خیلی از نظرها  ممکن است شما را از مسیر اصلی منحرف کنند پس باید به دقت آن ها را بررسی کنید و ببینید کدام به رشد کسب و کار شما کمک می کند، از همان استفاده کنید.

 از دفتر کارتان خارج شوید

ما باید فرضیه و حدس هایمان را سریع با سوال کردن از مشتری بسنجیم. از دفتر کارتان خارج شوید، مسافرت بروید، هم صنفای خودتان را ببینید و چرایی های آن کسب و کار را پیدا کنید و بیایید در کسب و کار خودتان اجرایی کنید. مثلا: چرا هم صنف من مشتری دارد؟ یادتان باشد دنبال بهانه نباشید که چون آن ها در یک شهر بزرگ هستند، چون مغازه ی شیکی دارند، چون … بجای آن بگردید پیدا کنید دلیل اصلی شلوغی و و فروش خوب آن ها چیست که مشتریان جلوی درب  مغازه آن ها صف می بندند. اگر شرایط سفر هم ندارید 5 تا از بهترین و پولساز ترین کسب و کار شهر خودتان را بررسی کنید ببینید آن ها برای کسب و کارشان چه کاری انجام داده اند  که شما انجام نداده اید؛ بعد طبق ارزش های خودتان آن ها را شخصی سازی کنید و در کسب و کارتان پیاده سازی کنید.

2. می دانم محصول باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

ویژگی های زیاد محصول رمز موفقیت نیست؛ داشتن ویژگی های مورد توجه مشتری، محصول را موفق می سازد. باید محصول شما حداقل یه وجه تمایز با رقبایتان داشته باشد. برای محصولتان ارزش پیشنهادی ارایه دهید. مانند مشاوره رایگان، ارسال رایگان، گیفتی را همراه محصول ارسال کنیدو…تا مشتری ترغیب به خرید از شما شود. 3.عجله در ارایه محصول نهایی 4.اجرای بی وقفه بدون آزمودن، یادگیری و اصلاح برای تولید یک محصول حتما لازم است بارها و بارها آزمون و خطا انجام دهید تا در نهایت بشود آنچه باید. 6 گامی که در ابتدای مقاله برای تولید و فروش محصول توضیح داده شد حتما باید رعایت شود. اینکه بدون آزمودن با تیراژ بالا محصولی را تولید کنید چیزی جز ضرر برایتان ندارد. باید محصول را حتما آزمایش کنید و نظر و سلیقه ی مشتری را بسنجید تا در نهایت با برداشتن گام های آرام محصولی تولید کنید که به رفع نیاز مشتری کمک کند.  

نکنه: توانایی یادگیری و کسب تجربه از اشتباهات را داشته باشیم اگر از اشتباهاتتان اقدامک در نیاورید و آن ها را جایی ننویسید هرگز رشد نخواهید کرد.

همه ی این موارد در یک فرایند جمع شده اند. ایده> مدل(های)کسب و کار > اندازه فرصت > کشف مشتری > اعتبارسنجی مشتری این چرخه تکرار شونده است.

توسعه مشتری در مدیریت مشتری

گام چهارم: توسعه مشتری

فرایند توسعه مشتری، بازخورد مشتری در مورد محصول، کانال فروش، قیمت و جایگاه را روشن می کند. در این مرحله باید از مشتری بپرسید اگر من کجا بودم من را میشناختی یا اگر کجا بودم از من خرید می کردید. باید جلوی چشمان مشتری باشید. هم می توانید از مشتریان از طریق کانال های ارتباطی نظرسنجی کنید و مشتریانتان را پیدا کنید هم می توانید خودتان به دنبال مشتری بروید. پیشنهاد من برای شما همکاری با شرکای کلیدیتان می باشد. با شرکای کلیدی خود ارتباط برقرار کنید برایشان گیفت یا کارت معرفی و یا پیشنهادی بهتر، از نامه مارکتینگ استفاده کنید و خودتان را به آن ها معرفی کنید. در دنیای امروز نامه مارکتینگ اگر به روشی درست و اصولی و شخصی سازی شده انجام شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کشف مشتری در مدیریت محصول جدید

گام پنجم: کشف مشتری

فروش های ما در مدل کسب و کار با دانش مشتری به آن ها، آزموده می شود.

مشتری محوری در مدیریت محصول

گام ششم: مشتری محوری

نگاه از بیرون به درون شرکت. یعنی حتی حرف های تلخ بیرونی را بشنوید و به نفع خودتان استفاده کنید. شما باید به عنوان یک صاحب کسب و کار راستی آزمایی کنید. خوب بشنوید اما در نهایت خودتان تصمیم بگیرید و تحت تاثیر قرار نگیرید. زمان+تحقیق+راستی آزمایی+تصمیم تحقیق درباره ی مشتری را باید شخصا انجام دهید. کارکنان معمولا از انتقال خبر ها به ما اجتناب می کنند چراکه ممکن است خودشان و عملکردشان زیر سوال برود. خودتان شخصا هرچند وقت یکبار بصورت رندوم زنگ بزنید و مشتریانتان را  پیگیری کنید.

باید مسئله و محصول را تست کنیم.

  1. اصلی ترین مسائل مشتریان هدفمان چه هستند؟
  2. آیا این مسئله آنقدر مهم است که یک محصول مطلوب، تعداد زیادی مشتری داشته باشد؟
  3. چقدر حاضرند برای حل آن ها بپردازند.
  4. آیا محصول شما می تواند آن مشکل را حل کند؟
  5. آیا مشتریان واقعا با پاسخ شما موافق هستند؟
  6. مشتری بابت این محصول شما تا چقدر حاضر است پول بپردازد؟
بسیاری از شرکت های موفق امروز، از همان اول کارشان،جستجوی مشتری را با محصول ناقص شروع کرده اند.
 
 

برای دریافت مشاوره رایگان و هر گونه سوال در رابطه با کسب و کار فرم زیر را تکمیل نمایید.

   

نام و نام خانوادگی(ضروری)
شغل شما(ضروری)

    منبع : مشاوره کسب و کار آکو

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.