8 دلیل باورنکردنی شکست کسب و کار ها

8 دلیل اصلی شکست کسب و کار ها : در صورتی که می‌خواهید مشکلاتی را که باعث شکست کسب و کارها می‌شوند، پیشگیری کنید، باید به خوبی آنها را بشناسید. دلایل رایج شکست کسب و کار قابل پیشگیری هستند.آمار نشان می‌دهد که تنها یک پنجم کسب و کارهای کوچک در سال اول خود نجات پیدا می‌کنند و پس از آن، احتمال موفقیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

تنها حدود 50 درصد از کسب و کارهای کوچک در ایران، بیشتر از پنج سال فعالیت دارند. دلایل شکست آنها می‌تواند پیچیده و یا به طرز نگران کننده‌ای ساده باشد. در ادامه هشت دلیل شکست کسب و کارها در ایران آورده شده است.

عدم انجام تحقیقات کافی در بازار در شکست کسب و کار ها

1. عدم انجام تحقیقات کافی در بازار

ممکن است شما به دنبال دونات بدون گلوتن باشید، اما آیا فکر کرده اید که آیا دیگران هم به این محصول علاقه مند هستند؟ در مرحله اول، باید تحقیقات لازم را انجام داده و بررسی کنید که آیا بازار مناسبی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد یا خیر.

با انجام تحقیقات قبل از سرمایه گذاری، می‌توانید نیازهای مشتریان خود را بیشتر درک کنید و با تنظیم مفهوم و استراتژی مناسب، به سمت موفقیت حرکت کنید. پیش از هر چیز، باید به این نکته توجه کنید که بدون شناخت نیازهای مشتریان در سرمایه گذاری ممکن است به مشکل بخورید.

 

 

نداشتن پول کافی در شکست کسب و کار

2. نداشتن پول کافی

معمول است که بسیاری از کارآفرینان، هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار خود را به نحو مناسبی محاسبه نکرده و معمولاً توقع دارند که در مدت زمان کوتاهی پس اندازهای سودمندی داشته باشند. اما باید توجه داشت که بسیاری از مشکلات مالی کسب‌وکارها از جمله بودجه‌بندی نامناسب، پرداخت بدهی‌های بیش از حد، و عدم تثبیت ذخایر نقدی کافی برای رفع نیازهای فصلی و مواقع غیرمنتظره است.

در سال ۲۰۰۹، زمانی که اقتصاد به شدت رکود داشت، بسیاری از کسب و کارهای کوچک نیز مشکلات زیادی داشتند و نتوانستند از این شرایط بحرانی عبور کنند. بنابراین، برای داشتن یک کسب و کار پایدار و موفق، باید به مدیریت مالی با دقت بسیاری توجه کنید.

3. کنار هم قرار دادن تیم اشتباه 

گاهی اوقات ممکن است شما بتوانید یک محصول عالی طراحی کنید، که بسیاری از مردم به آن علاقه‌مند باشند؛ اما این ،به این معنی نیست که شما و شرکایتان در امور مالی، تدارکات، بازاریابی و منابع انسانی ماهر هستید، یا تمامی ویژگی‌های مورد نیاز یک تیم عالی را دارید.

تلاش برای انجام همه این کارها توسط خودتان، ارتقاء افراد به دلیل وفاداری و استخدام دوستان و خانواده تنها چندین راه برای ساختن یک تیم قوی هستند. شخصیت‌ها با توجه به اهداف مشترک، نقش مهمی در ساختار یک تیم مؤثر ایفا می‌کنند. به همین دلیل، برای ساختن یک تیم پایدار، باید به اهمیت مدیریت منابع انسانی، تدارکات، بازاریابی و مالی دقت کرد و همچنین شخصیت‌ها را در نظر گرفت.

 

دلیل اصلی شکست کسب و کار ها

 

4. اختلاف بین شرکا 

شراکت‌ها، تا زمانی که درست مدیریت شوند، بسیار ایده‌آل هستند؛ اما وقتی شرکا نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ شوند، حجم کار را به طور منصفانه تقسیم نکنند، یا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اداره شرکت داشته باشند، کل تجارت دچار مشکل می‌شود.

برای جلوگیری از بدتر شدن شراکت شما باید ارتباط صادقانه و منظمی با شرکای خود برقرار کنید و روشی جهت حل مشکلات و اختلافات ایجاد کنید.

 

 

 

دلیل اصلی شکست کسب و کار ها

 

دلیل اصلی شکست کسب و کار ها

5. عدم تمرکز بر بازاریابی 

درصورتی که به بازاریابی توجه نکنید، مشتری نخواهید داشت و بدون مشتریان، کسب‌وکار هیچگاه پیشرفتی نخواهد داشت. اما بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در ایران، به این موضوع توجه کافی را نمی‌کنند که باید استراتژی بازاریابی مناسبی داشته باشند.

همه‌گیر بودن بازاریابی، نیازمند برنامه‌ریزی و اهداف قابل اندازه‌گیری است. شما باید بتوانید به راحتی پیگیری کنید که آیا تلاش‌های شما جواب داده یا خیر. صاحبان کسب‌وکار در صورت عدم وجود یک استراتژی بازاریابی مؤثر، مجبور به هدر دادن پول بسیاری خواهند بود و یا ممکن است به دلیل مشغولیت در امور دیگر، از بازاریابی غافل شوند و در نتیجه با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

6. اتکای بیش از حد به یک مشتری

جذب یک مشتری یا مشتری بزرگ، امری هیجان‌انگیز است؛ اما وابستگی به یک مشتری خطرناک است و می‌تواند کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد.

حتی اگر مشتری بزرگ و قابل اعتماد باشد، همچنان ممکن است به دلایلی دیگر از شما خرید نکند؛ دلایلی مانند:خرید از شرکت رقیب، تغییر مدیریت و … در اینصورت شما به دنبال جایگزین مناسب برای آن مشتری باید باشید که ممکن است به دلیل سختی‌های مالی و زمانی، دشوار و پر هزینه باشد. بهتر است که به جای وابستگی به یک مشتری، تلاش کنید تا با جذب چندین مشتری و وفاداری به همه آن‌ها، کسب و کار خود را تنوع بخشید و در برابر خطرات مختلف مقاومت کنید.

 

دلیل اصلی شکست کسب و کار ها

 

7. شکست خوردن از رقابت 

یک داستان کلاسیک از یک استارتاپ که به واسطه‌ی رقبایش شکست خورد، وب سایت مالی شخصی Wesabe است. این استارتاپ در سال 2006 شروع خوبی داشت، اما در سال 2007 Mint.com با نام جذاب و رابط کاربری دوستانه‌تر معرفی شد و توانست رقابت را برنده شود.

Wesabe قادر به رقابت با Mint.com نبود و در سال 2010 از کار خود ناامید شد. گاهی اوقات با تنظیم مدل کسب و کار خود، می‌توانید از رقابت قوی جان سالم به در ببرید، اما گاهی اوقات این امر ممکن نیست.

8. انتخاب مکان اشتباه 

مکان، می‌تواند عامل مهمی برای موفقیت یک کسب و کار در حوزه آجر و ملات هم باشد. برای انتخاب مکان مناسب، باید به عواملی همچون راحتی مشتری، دید، پارکینگ، رقابت در نزدیکی، تصویر ساختمان و بودجه توجه کرد.

تغییر مکان کسب و کار می‌تواند باعث شکست کسب و کار شود. لذا در انتخاب مکان، باید بسیار دقت کرد و مشکلات رایج در این زمینه را به خوبی شناسایی کرد.

اگر به دنبال راه‌اندازی کسب و کار کوچکی هستید، بهتر است با مشکلات رایج این حوزه آشنا شوید و سعی کنید از آنها جلوگیری کنید. اما اگر به مدت طولانی به فکر همه راه حل‌هایی هستید که ممکن است باعث شکست کسب‌وکار شما شود، ممکن است به سادگی به راه حل‌های پیچیده و ناموفق روی آورده و در نتیجه، هرگز به دستاورد بزرگی نرسیده و کسب‌وکار خود را برای همیشه از دست دهید.

جمع بندی :

در این مقاله، دلایل شکست کسب و کار شامل عدم برنامه‌ریزی دقیق، عدم آگاهی از بازار و مشتریان، عدم توجه به هزینه‌ها و پیش‌بینی نکردن مشکلات در آینده مورد بررسی قرار گرفته‌ است. همچنین، نشانه‌های شکست کسب و کار شامل کاهش فروش و درآمد، افزایش هزینه‌ها، کاهش سودآوری و افزایش تعداد مشتریان نارضایت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ما در این مقاله سعی کردیم، راه‌های پیشگیری از شکست کسب و کار را نیز بیان کنیم که شامل برنامه‌ریزی دقیق، شناخت بازار و مشتریان، مدیریت هزینه‌ها، پیش‌بینی مشکلات آتی و اجرای استراتژی‌های مناسب می‌باشد.

منبع:  legalzoom.com

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.