هرآنچه لازم است از هوش مصنوعی بدانید

کاربرد هوش مصنوعی

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

هرآنچه لازم است از هوش مصنوعی بدانید

کاربرد هوش مصنوعی : اگر کمی به تکنولوژی، صنعت، علم و حتی هنر علاقه‌مند باشی، حتما عبارت “هوش مصنوعی” رو شنیدی. حالا پاسخ به سوال هوش مصنوعی چیه؟ به‌طور خلاصه و ساده میشه گفت این یه علم گسترده از علوم کامپیوتره که هدفش تولید سیستم های هوشمنده که می تونن فعالیت هایی رو که به هوش انسانی نیاز داره، انجام بدن. این فعالیتا می تونه از نوشتن متن های مثل همین مقاله تا انجام جراحی یا حتی ساختن آهنگ های ساده رو شامل بشه.

خلاصه اش اینه که ماشین ها و کامپیوترها به جای ما می تونن فرآیندهای ذهنی و هوش انسانی رو شبیه سازی کنن و نتایج خفنی رو بدست بیارن، بدون اینکه حتی به انسان نیاز باشه.این علم روز به روز در حال پیشرفته و همچنان تمام علوم دیگه رو هم به خودش جذب می کنه. حتی در زندگی روزمره هم هوش مصنوعی رو می بینیم. وقتی گوشی اپل یا سیستم هوشمند خانگی آمازون صداشون می شنون، دارن از هوش مصنوعی استفاده می کنن.

حتی وقتی میریم خرید، بعضی از فروشنده ها تبلیغ می کنن که محصولشون داره از هوش مصنوعی استفاده می کنه. حالا اون ها بیشتر منظورشون اینه که از قسمت هایی از هوش مصنوعی مثل یادگیری ماشین تو طراحی محصولشون استفاده می کنن. اینا چیزای خیلی باحال و متفاوتی هستن که دارن انسان‌ها رو بیشتر به دنیای هوش مصنوعی نزدیک می کنن .

قبل از خواندن ادامه ی مقاله حتما اول مقاله ی انقلابی در کسب و کار با هوش مصنوعی را مطالعه کنید.

سازوکار های هوش مصنوعی

برای اینکه به صورت علمی متوجه هوش مصنوعی بشیم، باید به سازوکارهاش هم نگاه کنیم. اما خیلی نگران نباش، من سعی می کنم به‌طور ساده توضیح بدم.

ببین، ماشین های هوش مصنوعی با آنالیز داده های بزرگ که جمع آوری می شن، کار می کنن. بعد از این آنالیز، مدلی رو می سازن که بتونه تصمیم ها یا نتایج مورد نیاز رو بده. مثلا وقتی صدای یک جستجوی صوتی رو به گوگل می گید، اون با آنالیز و مدل سازی اطلاعات زبان، رنگ و المان ها و غیره، بهترین نتایج رو ارایه می ده.

اما باید بدونی که هوش مصنوعی هنوز کامل نشده و به دخالت انسانی نیاز داره. البته در بعضی موارد مثل بازی های ویدیویی، دیگه نیازی به انسان نیست ولی در بیشتر سیستم ها، حضور انسان برای بهتر شدن مدل ها و اصلاح اشتباهات مهمه.

فکر کنم برای درک بهتر هوش مصنوعی لازمه یک ربات چت رو تصور کنید. این ربات ها رو الان خیلی از جاها می‌بینین، مخصوصا تو وب سایت های فروشگاهی.

تصور کن که داری باهاش چت می کنی ولی خیلی وقت ها یه فرد واقعی نیست که داره باهات چت می کنه. این نرم افزارها دارن یه سری پیام های پیش فرض رو برات می فرستن که به صورت خودکار به سوالات و درخواست های مشخصی که تو می پرسی، جواب میدن. یعنی ربات چت تشخیص می دهد که وقتی تو کلمات و جملات خاصی رو استفاده می کنی، چه جوابی رو باید بهت بده.

خب، الان فکر کنم بهتر متوجه شدی چجوری هوش مصنوعی در ربات های چت کار می کنه.

کاربرد هوش مصنوعی Deep Learning

deep learning در هوش مصنوعی

دیپ لرنینگ یعنی چی؟ دیپ لرنینگ یکی از روش های جذاب و هیجان انگیز هوش مصنوعیه! این الگوریتم به ازای داده های ورودی خود از مدل های شبکه ی عصبی حیوانات و انسان ها الهام می‌ گیره. ایده‌ ی خوبیه نه؟

تصور کن که شبکه ی عصبی یه سری لایه داره که هر کدومشون می تونن ورودی یا خروجی باشن. این لایه ها با هم کار می کنن و داده ها رو تو سطوح مختلف پردازش می کنن. اینجوری الگوریتم می تونه الگوهای خیلی پیچیده تر رو یاد بگیره و داده ها رو بهتر پردازش کنه.

یه چیز جالب توی این روش هم اینه که شرکت های هوش مصنوعی میخوان از این دیپ لرنینگ استفاده کنن تا به مرور زمان نیاز به نظارت انسانی رو کمتر کنن. به این روش میگن یادگیری ماشینی مقیاس‌پذیر، چون می تونه با داده های بزرگتر هم کار کنه.

دیپ لرنینگ یه قدرت زیادی توی پردازش داده های غیرساختاری مثل تصاویر و متون داره. با استفاده از ویژگی های سلسله مراتبی، می تونه داده ها رو با دقت و سرعت بیشتری دسته‌بندی کنه. یعنی مثلا توی یه تصویر، می تونه اشیا و چیزهای مختلف رو با دقت و حرفه ای تشخیص بده. خیلی جذابه، نه؟ 😍

ما به شما خواندن مقاله ی ۱۰ ابزار فوق العاده هوش مصنوعی در کسب و کار را پیشنهاد می کنیم.

چند نمونه از کاربردها و شرکت های هوش مصنوعی

خب دوست عزیز، هوش مصنوعی واقعا یک ماجرای جذابه این تکنولوژی همچنان در حال پیشرفته و تا حالا برخی از اهدافش رو محقق کرده، اما چند تا جنبه ی دیگه هنوز تو مرحله‌ی تئوری هستن.

میدونی، الان تعداد زیادی شرکت هوش مصنوعی با محصولات جذاب و متنوع دارند به کار می پردازن. اینا واقعا کارای خفنی رو تو بازار به ارمغان میارن.حالا برای بهتر متوجه شدن از وضعیت فعلی هوش مصنوعی، می خوایم چند مثال از کاربردهاش رو بررسی کنیم. اینجوری بهتر می فهمیم که چقدر این تکنولوژی همه جا می تونه کار کنه و چه اثرات جالبی داره.

کاربرد هوش مصنوعی در ChatGPT 

ربات چت جی پی تی واقعا یک موجود باهوشه که به‌کمک هوش مصنوعی توسعه داده شده. دیگه نیازی به نگرانی نداری که چطور محتوا تولید کنی، این ربات همه چی رو پوشش میده تصور کن، این ربات قادره قالب‌های خفن و متنوعی رو تولید کنه. می تونه مقالات جذاب، کدهای برنامه نویسی، حتی به سوالات ساده هم پاسخ بده. یعنی همه چیز در اختیارته شرکت OpenAI خلاقیت خودشو نشون داده و این محصول عالی رو با استفاده از یک مدل زبانی زنده سازی کرده. اونم با این که می تونه متون نوشته شده توسط انسان رو به شکل باورنکردنی تقلید کنه.

خلاصه اینکه ربات چت جی پی تی یه کمپانی خفن و موفق هوش مصنوعیه که تونسته چیزهای خارق العاده‌ای رو برای ما به ارمغان بیاره. حتما باید امتحانش کنیم و از طرز کارش لذت ببریم 😉

کاربرد هوش مصنوعی در Google Map

کاربرد هوش مصنوعی در Google map

گوگل مپ و هوش مصنوعی دوستای خفنی هستن که همه چیز رو بلدن  این دو تا با هم کار می کنن و نتیجه ی اون یه نقشه ی شگفت انگیزه که همیشه کنارمونه و ما رو بهترین مسیر می بره.گوگل مپ، یکی از پرطرفدارترین محصولات نرم افزاریه که با هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده. خیلی باهوشه، از داده‌ ای موقعیت مکانی گوشی های هوشمند و گزارش های کاربران استفاده می کنه و نقشه های جاده ها رو تهیه می کنه.

با استفاده از هوش مصنوعی، می تونه وضعیت ترافیک، تصادفات و حتی جاده های بسته شده رو پیدا کنه. و براساس همه ی این اطلاعات، بهترین و کوتاه ترین مسیر رو برای ما پیدا می کنه. همچنین زمان تقریبی رسیدن به مقصد و جزییات دیگه رو بهمون نشون می ده. خلاصه که هوش مصنوعی گوگل مپ به ما کمک می کنه تا بهترین سفر رو تجربه کنیم و در مسیرمون همیشه راهنمای خوبی داشته باشیم 😊

دستیارهای هوشمند هوش مصنوعی

همه ی ما با دستیارهای هوشمند مثل سیری، الکسا و کورتانا آشنا هستیم، درسته؟ این ها در صنعت دستیارهای هوشمند معروف ترین ها هستن و خیلی هم پرطرفدارن

حالا بیا بگم که این دستیارهای هوشمند با هوش مصنوعی چطور کار می کنن این دستگاه ها از الگوریتم های هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی یا NPL استفاده می کنند. یعنی از زبان خودمون حرف می زنیم، اونا متوجه می شن و دستورات صوتیمون رو اجرا میکنن. اونایی که الکسا و سیری هستن خیلی توانمندن و اطلاعات زیادی رو بهمون میدن، مثلا با یادآوری کارها و جستجوی اطلاعات آنلاین خیلی بهمون کمک میکنن. حتی میتونن نورهای اتاقمون رو هم کنترل کنن.

این دستیارهای هوشمندمون همیشه دارن خودشون رو بهبود می بخشن و با ذخیره ی اطلاعات قبلی و مدل سازی ترجیحات ما، پیشنهادهای بهتری برامون میارن. اصلا هم دیگه از همون نسخه اولیشون استفاده نمی کنن، همیشه در حال یادگیری و بهتر شدنن. واقعا هوش مصنوعی دستیارهای هوشمندمون باحال تر از همیشه هستن و خیلی دوست داشتنی 😊

کاربرد هوش مصنوعی در اسنپ چت

هوش مصنوعی در اسنپ چت 

یکی از اپ های خفن پیام رسان و شبکه اجتماعیه! باهاش می تونیم پیام های تصویری، ویدیویی و متنی به همدیگه بفرستیم. ویژگی جالب این اپلیکیشن اینه که پیام ها بعد از خونده شدن توسط طرف مقابل، ناپدید می شن .اسنپ چت از هوش مصنوعی و الگوریتم های ماشین لرنینگ استفاده می کنه. این الگوریتم ها یاد گرفتن که تصاویر رو تفکیک کنن و سوژه ی تصویری یعنی پیام تصویری مورد نظر رو از پس زمینه تشخیص بدن. به این ویژگی جدیدشون فیلتر اسنپ چت هم می گن. چه باحال حالا می تونیم با دوستامون عکس ها و ویدیوهای اسرارآمیزی بفرستیم و بعدش هیچکی نمی تونه دوباره ببینه چه راحت.

کاربرد هوش مصنوعی در ماشین های خودران

هوش مصنوعی در ماشین خودران 

هوش مصنوعی توی این صنعت نقش همه کاره ای داره. این ماشین ها با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی خودشون رو به خوبی اداره می کنن.

چه خوب که هوش مصنوعی به خودروها کمک می کنه تا اشیا و خودروهای اطرافشون رو تشخیص بدن، فاصله ی ایمنی رو تعیین کنن، سرعت لازم رو نگه دارن، مسیر رو ببینن و علایم رانندگی رو هم با دقت تشخیص بدن.

یادته خودروهای تسلا؟ اون ها از ویژگی اتوپایلوت استفاده می کنن که با هوش مصنوعی کار می کنه و خودرو رو اتوماتیک کنترل می کنه. اما جنرال موتورز هم عقب نمی مونه، خودروهاشون هم سوپرکروز دارن که از هوش مصنوعی بهره می برن.

خیلی دوست دارم روزی بتونم با یکی از این ماشین های خودران رفت و آمد کنم.😶

کاربرد هوش مصنوعی در گجت های پوشیدنی

هوش مصنوعی در گجت های پوشیدنی 

حسگرها و دستگاه های دیجیتال پوشیدنی خیلی کاربردی و هوشمند شدن فکر کن که این دستگاه ها می تونن مختصر و مفید ویژگی های سلامتیت رو بهت نشون بدن. از فشار خون تا ضربان قلب و قند خون، همه رو می تونن بهت گزارش بدن و تو رو در جریان مسائل پزشکی قرار بدن. اینا با داده های پزشکی قبلیت که با تکنولوژی های جدید جمع آوری شدن ترکیب می شن تا گزارش های دقیق تری ارایه بدن. با این حسگرها، زندگی روزمرت همیشه تحت نظر و مراقبته.

جمع بندی

هوش مصنوعی در آینده ی نزدیک چه نقشی خواهد داشت؟ واقعیت اینه که هنوز کامل نشده و برای تحقق اهدافش هنوز به بعضی زیرساخت ها و هزینه ها نیاز داره. اما با این حال، پیشرفتی که در دهه ی ۲۰۱۰ و اوایل دهه ی ۲۰۲۰ توسط هوش مصنوعی داشته شگفت انگیزه اونقدر پیشرفت کرده که حتی سرعت پیشرفتش از قانون مور (Moore) هم بهتر بوده. قانون مور، که در مورد پیشرفت تکنولوژی ها استفاده می شه، میگه تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه هر دو سال ۲ برابر میشه. به همین دلیل، برای آینده ی هوش مصنوعی هم پیش‌بینی ها نشون میدن که تا قبل از سال ۲۰۳۰ میتونه کاملا به اوج برسه. مثل اون چیزی که برای اینترنت در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده دیگه منتظریم با هیجان ببینیم هوش مصنوعی چه جادویی‌هایی برامون آماده کرده. 😄🌟

برای مشاوره در رابطه با کسب و کار خود و هوش مصنوعی می توانید از طریق باکس ذیل با ما در ارتباط باشید.
نام و نام خانوادگی(ضروری)
شغل شما(ضروری)

منبع : مشاور کسب و کار

 

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.