نقطه ی پایان اهمال کاری مدیران کسب و کار

اهمال کاری

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

نقطه ی پایان اهمال کاری مدیران کسب و کار

طبق تحقیقات روانشناسی رفتاری، فاکتوری به نام “تناقض زمانی” به عنوان یک عامل مهم در وقوع اهمال کاری معرفی شده است. این تحقیقات نشان می دهد که ما اغلب از انجام کارها، در زمان خودش اجتناب می کنیم؛ چرا که مغز ما به دنبال پاداش های فوری و راحت است و آن را به پاداش های طولانی مدت ترجیح می دهد. به طور کلی زمانی که مشخص می کنیم کاری را در آینده انجام دهیم، مغز ما چون متوجه می شود که پاداش کار در لحظه نیست و طولانی مدت است، از انجام آن سر باز می زند؛ اما اگر کاری را در لحظه مشخص کنیم که انجام دهیم مغز نسبت به آن تمایل نشان می دهد. در حقیقت موضوع اصلی این است که مغز ما فرق بین کار لحظه ای و کار طولانی مدت را به خوبی تشخیص می دهد.
اهمال کاری یک چالش روزمره است که خیلی ها با آن روبرو می شوند. وقتی می گوییم “فردا شروع می کنم” یا “از هفته بعد باشگاه می روم”، در واقع به اهمال کاری دچار شده ایم. اهمال کاری را می توان به تعویق انداختن کارهای مهم تعریف کرد که ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.
پیشنهاد مطالعه: ۱۵ راه دستیابی به موفقیت در کسب و کار

اهمال کاری

چرا ما معمولا به کارهایی که باید انجام دهیم رسیدگی نمی کنیم؟

احساسات ناخوشایند از احساسات لذت بخش، بیشتر هستن و کفه ترازو به سمت منفی ها سنگینی می کند. ما آدم ها نیز از احساسات منفی بیزاریم و مدام از آن ها فرار می کنیم، حتی اگر به قیمت از بین بردن کسب و کارمان باشد.
معمولا تا ساعت 24 شب قبل از ارایه پروژه یا تا زمانی که یک نفر سرمان فریاد نزند و یادآوری نکند یا تا وقتی که تحقیرِ شکست مطلق از رگ گردن به ما نزدیکتر نباشد یعنی همان تا دقیقه ی 90، هیچ کاری انجام نمی دهیم. دقیقه ی 90 معادله تغییر می کند. فشار بیش از حد می شود و احساسات مثبت ناشی از انجام کار، از احساسات منفی سنگین تر می شود. در واقع انجام ندادن کار از انجام دادن آن دردناک تر است و بالاخره در این لحظه آن کار به هر شکلی انجام می شود.

احساسات منفی از انجام ندادن کار:

  1. اگر از پس آن بر نیایم چه می شود؟
  2. اگر یک نفر آن را بخواند و من را به سخره بگیرد چی؟
  3. اگر جواب نگیرم؟

احساسات مثبت:

  1. هنوز که بازخواست نشدم.
  2. هنور زمان برای انجام هست.
  3. کارهای مهم تر دیگری در اولویت من هستند.

چند استراتژی برای وادار کردن ذهنتان در مقابله با اهمال کاری

چند استراتژی برای وادار کردن ذهنتان

  1. آگاهانه شرایطی را ایجاد کنید که غیر قابل اجتناب باشد مانند امتحان دقیقه ی 90.
  2. برنامه ی آموزشی را تهیه کنید که فقط 4 هفته می توان به آن دسترسی داشت.
  3. برنامه آموزشی گران قیمت را تهیه کنید.
  4. یک قدم بردارید فرقی نمی کند که کوچک باشد یا بزرگ؛ مهم این است که قدم اول را بردارید. مثلا یک برگ کاغذ بردارید  و فقط روی آن تیتر بنویسید حتی شده یک تیتر؛ چون واقعیت این است که آن یک جمله قابلیت این را دارد که تا 4 صفحه یا حتی چهل صفحه هم پیش بروید .

نکته: همه ی این موارد تنها، راهکار هستند اما ریشه ی تنبلی را خشک نمی کنند.🚨

علت تنبلی:

ترس های پنهان، ترس از شکست، ترس از موفقیت، ترس از آسیب پذیر بودن، ترس از رنجاندن و … همیشه یک ترس وجود دارد که به سبب آن کارها را به تعویق می اندازیم.

ریشه ی این ترس ها از کجاست؟

هرچه کارها هم راستا با هویت ما باشند اشتیاق بیشتری برای انجام آن کار داریم و برعکس، هر چه انجام کاری هویت ما را بیشتر تهدید کند بیشتر از انجامش اجتناب می کنیم. این یک قانون است که هم در مورد مسائل خوب و هم مسائل بد صادق می باشد. بدست آوردن یک میلیارد پول به اندازه ی از دست دادنش ترسناک است و به همین دلیل است که اکثر افراد از موفقیت می ترسند و همین باعث می شود که ریسک پذیر نباشند و در حاشیه ی امن خودشان بمانند چرا که در این دسته از افراد ترس از شکست بر رسیدن به موفقیت غالب است.
مثلا ما هرگز به دنبال نوشتن دستورالعمل شغلی که رویای آن را در سر می پنداریم نیستیم، چون این کار هویت فعلی ما را زیر سوال می برد. ما به کارمند خودمان نمی گوییم که دیگر دلمان نمی خواهد با او کار کنیم؛ چون اینکار با هویت ما به عنوان یک شخص مهربان در تضاد است. این ها تصمیماتی هستند که ما آن ها را به تاخیر می اندازیم چون نگاه ما به خودمان را تهدید می کند و این تهدید حقیقت دارد. همه ی ما باور هایی داریم و از این باورها به شدت مراقبت می کنیم. پس من اگر کار می کنم، خیلی پشتکار دارم و پر تلاش هستم. پس، از انجام هر کاری که این صفت را زیر سوال می برد اجتناب می کنم.
من به عنوان یک مدیر، تلاش می کنم خودم را متقاعد کنم که بی نظیر هستم. به همین خاطر از نوشتن یک دستورالعمل ساده اجتناب می کنم؛ چون هویت من را تهدید می کند و همین باعث می شود من نوشتن را به تعویق می اندازم و این یک روش “مثبت فکر کردن” است که در نهایت به ضرر من تمام می شود؛ در حالیکه اگر تصورم این باشد که من یک مدیر خیلی معمولی هستم، در این صورت انجام دادنش هیچ تهدیدی برای من نخواهد داشت.  پس آدم ها با مثبت فکر کردن بیش از حد، از مسیر، بیشتر و بیشتر دور می شوند. برای همین من از جملات برو انجام بده، تو می توانی، تو خیلی باهوشی، تو از پس هر کاری که بخواهی بر می آیی و … استفاده نمی کنم.
هر چقدر از این قبیل جملات بیشتر به خودتان بگویید و به خودتان برچسب بزنید، هر عملکرد ساده و کوچکی می تواند این باورها را تهدید کند. ما باید از این باور ها رها شویم و قبول کنیم که شکست جزیی از مسیر است و لازمه رشد است. بپذیریم که آنقدر هم مدیر خوبی نیستیم، آنقدر هم نتوانستیم خوب عمل کنیم. درست بعد از پذیرش این موضوع احساس رهایی خواهیم کرد و به لجاجت انجام ندادن و آموزش ندیدن خاتمه می دهیم. چون دیگر هویت مدیر خوب را نداریم که از آن مراقبت کنیم. وقتی ترس های خود را قبول کنیم دوباره شروع به انجام دادن خواهیم کرد؛ وقتی قبول کنیم آنقدر ها هم خوب نیستیم آن زمان است که شروع می کنیم به آموزش دیدن.

ویژگی افراد اهمال کار

ویژگی افراد اهمال کار

مهمترین ویژگی های اخلاقی افرادی که به اهمال کاری متمایل هستند عبارتند از:

  1. اعتماد به نفس پایین: این افراد ممکن است به توانایی های خود شک داشته و به خودشان اعتماد نکنند.
  2. رفتارهای واکنشی و بدون تفکر: آن ها ممکن است به طور عمدی واکنش هایی ناپسند به مسائل داشته باشند و بدون در نظر گرفتن نتیجه عمل کنند.
  3. عزت نفس پایین: این افراد ممکن است احساس کنند که کارهایشان ارزشی ندارد و این باعث شود که به اهمال کاری روی بیاورند.
  4. رنجور و عصبی بودن: اهمال کاری ممکن است منجر به رنجور شدن و عصبی شدن در مواجهه با فشارهای زندگی شود.
  5. عدم تمایل به همکاری و کار گروهی: افرادی که به اهمال کاری متمایل هستند، ممکن است از همکاری با دیگران در کارها یا پروژه‌ها خودداری کنند.

تاثیر اهمال کاری بر زندگی

اهمال کاری می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر زندگی انسان داشته باشد. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

  1. ضایع کردن وقت با ارزش: اهمال کاری می تواند باعث شود وقت با ارزشی که می توانستیم برای انجام کارهای مهم استفاده کنیم، ضایع شود.
  2. ضربه زدن به شانس های زندگی: اهمال کاری ممکن است باعث از دست دادن فرصت های مهم در زندگی شود.
  3. عدم دستیابی به اهداف: اهمال کاری ممکن است باعث شود که به اهداف خود نرسیده و احساس ناکامی کنیم.
  4. اثرات منفی بر شغل: در محیط کار، اهمال کاری می تواند باعث از دست دادن شغل یا مشکلات در آن شغل شود.
  5. کاهش عزت نفس: اهمال کاری ممکن است باعث شود که عزت نفس ما پایین بیاید و احساس بی ارزش بودن نسبت به خود داشته باشیم.
  6. تصمیم‌گیری های نادرست: اهمال کاری ممکن است باعث شود تا تصمیمات نادرستی بگیریم که ممکن است برایمان مشکل ساز شود.
  7. تاثیرات منفی بر سلامت روحی: اهمال کاری ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود که تاثیر منفی بر سلامت روحیمان دارد.

ترک اهمال کاری چقدر زمان می برد ؟

ترک اهمال کاری چقدر زمان می برد ؟

ترک اهمال کاری برای هر فرد وابسته به میزان و شدت اهمال کاری، میزان تمرین و تلاش فرد، و همچنین استفاده از راهکارهای مناسب می تواند متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است با استفاده از راهکارها و تمرین های مکرر به راحتی از اهمال کاری خود فاصله بگیرند؛ در حالی که برای دیگران این فرایند زمانبر تر و پیچیده تر باشد. اما با تمرین مداوم، تصمیم گیری قاطعانه و اعتقاد به توانایی تغییر، هر فرد می‌تواند به تدریج از اهمال کاری خود فاصله بگیرد و به سمت اهدافش حرکت کند.
پیشنهاد مطالعه: رسیدن به موفقیت در ۱۰۰ روز

خانم صاحبه نیک منش سیگارودی

توصیه خانم صاحبه نیک منش سیگارودی :

خودتان را به یک شیوه ی جدید کاملا معمولی دوباره تعریف کنید. انتخاب کنید نه یک قربانی باشید و نه یک نابغه. تنها کافیست یک مدیر معمولی باشید. تمام تصاویر رویایی که از خودتان ساخته اید را رها کنید، قربانی بودن را رها کنید این ها تصاویری هستند که ما دوست داریم برای خودمان بسازیم و باور کنیم؛ اما همزمان ما را از رسیدن به خیلی از اهداف دور نگه می دارند. اگر کسب و کارتان آن طوری که می خواهید نیست باید گشوده باشید. گشوده برای درد کشیدن، گشوده برای خطا کردن، گشوده برای شکست خوردن و… . مدیر معمولی باشیم، آدم معمولی باشیم و بخواهیم که اشتباه کنیم.

منبع: مشاوره کسب و کار آکو

درباره نویسنده



نظرات کاربران



  • آواتار عاصم محمدی
    معصومه پروانه

    خیلی خوب در خصوص عللش توضیح داده شد
    بهتر بود راهکار های رفع اهمال کاری هم به صورت ساده و عملی توضیح داده میشد

    • آواتار Ako_Admin
      معصومه پروانه

      سلام جناب محمدی
      تشکر از توجه شما
      حتماً محتوای جدید بابت راه کارهای اهمال کار رو براتون میزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.