بازاریابی چهره به چهره

بازاریابی چهره به چهره

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

بازاریابی چهره به چهره

بازاریابی چهره به چهره چیست :در این روزها بسیاری از کارآفرینان و کسب و کارها بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین صرف می‌کنند و تمرکز کامل خود را بر روی دیجیتال مارکتینگ و ایجاد محصولات دیجیتال قرار می‌دهند. اما این موضوع نباید باعث شود که فراموش کنیم بازاریابی حضوری همچنان مهم است. در واقع، بازاریابان دیجیتال همانند کسب و کارهای حضوری می‌توانند از بازاریابی چهره به چهره بهره مند شوند. البته، در کسب و کارهای آنلاین نیاز به ارتباط مستمر با مشتریان است و این می‌تواند در برخی مواقع مشکلاتی را ایجاد کند. به هر حال، نباید این موضوع باعث شود که از بازاریابی حضوری صرف نظر شود، زیرا این روش همچنان به عنوان یک راهکار مؤثر برای تبلیغ کسب و کار و جذب مشتریان استفاده می‌شود.

 

 

بازاریابی چهره به چهره چیست

 

چرا بازاریابی حضوری اهمیت دارد؟ 

به آخرین باری فکر کنید که به یک فروشگاه رفتید و نمی‌دانستید دقیقاً چه محصولی باید خریداری کنید. این اتفاق برای بسیاری از ما هنگام خرید لوازم الکترونیکی اتفاق می‌افتد. شاید بدانید که نیاز به یک تبلت دارید، اما نمی‌دانید کدام مدل برای شما مناسب است.

شما در حال مشاهده بازار تبلت‌ها هستید و قیمت های مختلف را هم بررسی می‌کنید. سپس، یک فروشنده به شما پیشنهاد کمک می‌کند. با توضیح دادن نیازهای خود، او به شما چندین گزینه‌ی بهترین تبلت را معرفی می‌کند. با این کار، شما تشکر می‌کنید و احتمال خرید یکی از تبلت‌های پیشنهادی برای شما بیشتر می‌شود.

چرا بهتر است که با فروشنده حضوری صحبت کنید؟ به دلیل اینکه او می‌تواند به شما کمک کند و به نیازهای شما رسیدگی کند. همچنین، شما می‌توانید به صورت حضوری در مورد اعتراضات و نکات خود صحبت کنید تا فرصت فروش را بهبود بخشید. این اصلی ترین علت است که نشان می دهد بازاریابی حضوری بسیار مهم است و تجربه آن در مقابل بازاریابی آنلاین کاملاً متفاوت است.

5 دلیل برای اینکه باید با مشتریان تجاری خود روبرو شوید

اگر تا حالا با بازاریابی حضوری آشنایی داشته‌اید، میدانید که برای تبلیغات خود نیاز به هزینه‌های زیادی در قالب زمان، انرژی و پول دارید. اما با استفاده از وبینارها، می‌توانید با کمترین هزینه و زمان به مشتریان خود نزدیک شوید و با آنها در ارتباط باشید. این روش بسیار موثر است و مشتریان شما با شنیدن صدای شما و دیدن شما احساس ارتباط بیشتری با شما برقرار خواهند کرد. به علاوه، اگر از میزبانی وبینار استفاده کنید، می‌توانید افزایش چشمگیری در نرخ تبدیل خود را به دست آورید.

بازاریابی حضوری نسبت به وبینارها و سایر روش‌های بازاریابی ویدیویی موثرتر است. این روش به شما این امکان را می‌دهد که به صورت مستقیم با هر مشتری یا مشتری احتمالی صحبت کنید و به نیازها و خواسته‌های آن ها توجه کنید. در طول بازاریابی حضوری، می‌توانید به صورت تک به تک با مشتریان خود صحبت کنید و به نیازها و خواسته‌های آن ها پاسخ دهید. لذا اگر بازاریابی حضوری را امتحان نکرده‌اید، بهتر است این روش را هم تست کنید تا بدانید چه تاثیری بر سود کسب و کار شما خواهد داشت.

 

1. بازاریابی دهان به دهان و حضوری

تصور کنید که برای اولین بار به یک رستوران جدید می‌روید. غذا خوشمزه است، کارکنان خوب و مودب هستند، رستوران تمیز و قیمت ها هم مناسب هستند. روز بعد، دوستی از شما می‌خواهد که به او یک رستوران برای ناهار کاری پیشنهاد بدهید. شما فوراً به رستورانی که دیروز رفته بودید فکر می‌کنید. چرا؟ چون تجربه خوبی داشتید و می‌خواهید دوستتان هم این تجربه را داشته باشد. این مفهوم به عنوان بازاریابی دهان به دهان شناخته می‌شود. وقتی شما عاشق یک تجارت، محصول یا خدماتی هستید،احتمال بیشتری دارید که به دیگران درباره آن‌ها توصیه کنید. این نوع بازاریابی بسیار قدرتمند است، چرا که رضایت شخصی از محصول یا خدمات، می‌تواند افراد دیگری را به سمت آن کسب و کار جذب کند.

به طور کلی، بازاریابی حضوری و بازاریابی دهان به دهان، دو روش بازاریابی قدرتمند هستند که می‌توانند به کسب و کار شما در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی کمک کنند.

 

پیشنهاد مطالعه : تجربه مشتری چیست

 

 

بازاریابی چهره به چهره چیست

2. راه حلی برای پیدا کردن مخاطبان هدف در بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی دیجیتال برای کارآفرینان و بازاریابان هر روزه سخت تر می شود و مشکل اصلی برای آنها پیدا کردن مخاطبان هدف است. این مشکل به دلیل اشباع شدن بازار و وجود بسیاری از محتواها و کسب و کارهای رقیب است. اما با استفاده از بازاریابی چهره به چهره، می توانید مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط باشید و نیازهای آنها را بیشتر متوجه شوید. به عنوان مثال، یک کارآفرین می تواند در یک نمایشگاه عکاسی شرکت کند و به صورت مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشد. در اینجا، کارآفرین می تواند تلاش خود را برای حفظ توجه مشتریان بالقوه انجام دهد و نیازهای آنها را بیشتر متوجه شود.

3. برقراری روابط قوی با مشتریان جهت حفظ و جذب آن‌ها

تجارت به معنای برقراری ارتباط است. بهترین کارآفرینان با ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و مشتریان خود، حفظ و جذب مشتری را بهبود می‌بخشند. شما می‌توانید با روابط خود با مشاغل محلی، اعتماد مشتریان خود را به دست آورید. همچنین ایجاد روابط آنلاین با مشتریان نیز امکان‌پذیر است، اما با برقراری روابط حضوری می‌توانید اعتبار بیشتری داشته باشید و روابط قوی‌تری برقرار کنید. با نشان دادن تسلط خود بر موضوعی که در محصولات دیجیتال خود پوشش می‌دهید، اعتبار بیشتری به دست خواهید آورد.

4. جلب اعتماد مشتریان با یادگیری از دیگران

اهمیت یادگیری از دیگران در تجارت بسیار بالاست و مشتریان انتظار دارند که به سؤالات و نیازهایشان پاسخ داده شود و از فروشنده‌ای که این انتظار را برآورده نکند، رضایت ندارند. برای جلب اعتماد مشتریان احتمالی، می‌توانید از بازاریابی حضوری استفاده کنید و آنها را مطمئن کنید که شما همیشه در دسترس و قابل اعتماد هستید. با شرکت در رویدادهای حضوری همچون نمایشگاه‌ها، می‌توانید با بیشترین تعداد افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و خود را به نمایش بگذارید. همچنین در وب سایت خود می‌توانید جزئیات رویدادهای حضوری را منتشر کنید تا دید خود را در جستجوهای آنلاین افزایش دهید.

 

 

بازاریابی چهره به چهره چیست

 

5. برقراری ارتباط حضوری

برای کارآفرینان، برقراری ارتباط حضوری با دیگران مثل دوستان، همسایه‌ها و مشتریان احتمالی آسان تر است. با این حال، تمرین برای برقراری ارتباط با افراد جدید می تواند بهترین راهکار باشد و به تدریج باعث می شود که این کار برای شما آسان تر شود. در برقراری ارتباط حضوری، به دلیل دیدن چهره، نحوه حرکات و صدای فرد مقابل، برقراری ارتباط صمیمانه‌تر خواهد بود و مخاطبان بهتر می‌توانند متوجه صحبت‌های شما شوند. در برخی موارد، در برقراری ارتباط آنلاین، ممکن است مفاهیم و کنایه‌ها برای مخاطبان دشوار باشد.

بازاریابی حضوری و تأثیر آن برای بهبود کسب و کار

در واقع، برای هر کسب و کار؛ دیدار حضوری با مشتریان و همکاران، بسیار مهم و ارزشمند است. به عنوان یک کارآفرین، شما نیاز دارید که با مخاطبین خود در قالب جلسات و دیدارهای حضوری، ارتباط برقرار کنید. روانشناسان می گویند که در دیدارهای چهره به چهره، تبادلات شیمیایی مهمی بین افراد ایجاد می شود و پیوندهای قوی تری نسبت به ارتباطات آنلاین شکل می گیرد. به همین دلیل، بازاریابی حضوری بسیار مهم است و می تواند در بهبود کسب و کار شما نقش موثری داشته باشد.

راه‌های موفق برای استفاده از بازاریابی حضوری

اگر می‌خواهید کسب و کارتان را بازاریابی کنید، بازاریابی حضوری می‌تواند به شما کمک کند. برای شروع، به دنبال رویدادهای محلی مرتبط با کسب و کار خود بگردید. مثلاً نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها و ملاقات‌ها.

اگر برای بازاریابی حضوری در محلی موفق بودید، ممکن است بخواهید در آینده به سفر بروید و در رویدادهای بین‌المللی شرکت کنید. در این رویدادها می‌توانید با سایر کارآفرینان و مخاطبان بالقوه ارتباط برقرار کنید.

بعد از شناسایی مکان‌های مناسب، باید برنامه‌ای برای جذب مشتریان و جذب علاقه‌مندان به کسب‌وکارتان ارائه دهید. می‌توانید از تقدیم هدایای مارک رایگان مثل خودکار یا کتاب استفاده کنید و یا دانش خود را به افراد نشان دهید.

استفاده حداکثری از بازاریابی حضوری، می‌تواند به شما در جذب مشتریان و ارتقای کسب‌وکارتان کمک کند.برای دستیابی به این هدف، نکات ذکر شده را در نظر بگیرید.

در مقاله ی  ۱۰ راه جذب مشتری از آکو به نکات مهمی اشاره شده است که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

ارتباط عاطفی با مشتریان برقرار کنید

در بازاریابی، احساسات بسیار مهم هستند. بدون احساسات، نمی توانید به درستی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. با استفاده از تبلیغاتی که احساسات را در مخاطبان القا می کند، می توانید ارتباط خود با آنها را تقویت کنید. برای مثال، یک عکاس که دوره آموزشی برای عکاسان جوان از طریق اینترنت ارائه می دهد، می تواند با جلب توجه به احساسات مرتبط با عکاسی خانوادگی، فروش خود را افزایش دهد. در اینجا نکته مهم این است که شما باید یک ارتباط عاطفی با مخاطبان خود برقرار کنید و درباره امیدها، رویاها، اهداف و موانع آنها بیشتر بدانید. با این کار، شما می توانید به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کنید و نشان دهید که به مشتری خود بیش از یک عدد بالقوه اهمیت می دهید.

تاکتیک های سخت فروش خود را رها کنید

بازاریابی حضوری، به تاکتیک‌های فروش سخت نیاز ندارد. استفاده از این تاکتیک‌ها ممکن است شهرت منفی را به ارمغان آورده و مردم را از خرید از شما منع کند. در عوض، باید یاد بگیرید که چگونه محصولات دیجیتال خود را به صورت ظریف معرفی کنید و با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.

برای موفقیت در بازاریابی حضوری، ابتدا باید به سوالات مشتریان پاسخ دهید و نیازهای آن‌ها را بفهمید. با تمرکز بر کمک به مشتریان با هر مشکلی که با آن مواجه هستند، می‌توانید پیشنهاداتی را ارائه دهید که به فروش آنلاین دوره‌های شما نیز مرتبط باشد.

همچنین، نباید به دلیل پیشنهادات خود آن‌ها را به خرید مجبور کنید. در عوض، با ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان بالقوه، می‌توانید محصولات خود را به صورت طبیعی و از طریق کلمات موجود در صفحه فروش بفروشید.

هویت برند خود را مکرراً تقویت کنید

 

در بازاریابی حضوری، بهتر است هویت برند خود را به مخاطبان نشان دهید و وجه تمایز خود با سایر ر قبایتان را به تصویر بکشید. در تعاملات خود با مشتریان، می توانید با گفتن جملاتی ساده و قابل فهم، به آن ها نشان دهید که محصولات شما چه خصوصیاتی دارند و چه امکاناتی به آن ها ارائه می دهند. همچنین، در طراحی اتاق و میز خود، از لوگو و شعار خود استفاده کنید و به مخاطبان نشان دهید که چرا شما برای آن ها انتخاب مناسبی هستید.

 

ارتباطات دیجیتال را وارد مکالمه کنید

 

اگر شما در حوزه بازاریابی حضوری فعالیت می‌کنید، نباید بازاریابی دیجیتال را نادیده بگیرید. حتی اگر با کسی در یک سوپرمارکت یا نمایشگاه تجاری صحبت می‌کنید، بهتر است آدرس اینترنتی خود را به او بدهید. همچنین، رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان پلی برای برقراری ارتباط بین بازاریابی حضوری و دیجیتال مفید باشد. به راحتی می‌توانید با نام کاربری @ خود در اینستاگرام راه ارتباطی با مخاطبان خود ایجاد کنید.

 

نتیجه 

بازاریابی حضوری یعنی اینکه شما با افراد به صورت حضوری و یک به یک یا گروهی دیدار کنید و محصول دیجیتالی خود را به آنها پیشنهاد کنید. برای این کار، شما می‌توانید در رویدادهایی مثل نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنید. با این روش، می‌توانید از فرصت‌هایی برای تبلیغ محصول خود بهره مند شوید و با مخاطبان حضوری ارتباط برقرار کنید. همچنین، با این کار می‌توانید اعتبار برند خود را افزایش دهید و ارتباطات موثرتری برقرار کنید. در نهایت، برای بازاریابی حضوری، باید یک برنامه بازی ایجاد کنید و از داستان برند و نقاط دردناک مخاطبان استفاده کنید.

 

منبع : kajabi.com

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.