آموزش منابع انسانی

آموزش منابع انسانی

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

آموزش منابع انسانی

آموزش منابع انسانی :برنامه های آموزشی منابع انسانی، دوره های تخصصی هستند که به متخصصان و کارشناسان این حوزه آموزش می دهند که چگونه با موفقیت، کارمندان جدید را جذب کنند، مدیریت استعدادهای مختلف را به شکل درست انجام دهند و به طور موثر داده های عملکرد را جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند.

با توجه به گستردگی دامنه کار در منابع انسانی، دوره های آموزشی متنوعی برای این حوزه ارائه می شود. شرکت های مختلف بر اساس نیازهای خود، راه حل های آموزشی متفاوتی را پیشنهاد می دهند تا با افزایش دانش و مهارت کارکنان، مزیت رقابتی برای مجموعه خود ایجاد کنند.

بر اساس گزارش حفظ و نگهداری کار، هزینه جایگزینی کارکنان حدود 33 درصد از حقوق سالانه آنان است. با ارائه آموزش مناسب به کارکنان، متخصصین و مدیران منابع انسانی می توانند کارکنان را نگه داری کنند و کارفرمایان بهتری شوند. علاوه بر این، بیش از 56 درصد مدیران منابع انسانی آموزش منابع انسانی را برای موفقیت ضروری می دانند، اما بسیاری از مجموعه ها به دلیل درک نکردن مزایا، به یادگیری سرمایه گذاری نمی کنند. لذا، اهمیت دوره های آموزشی منابع انسانی بیشتر از پیش برای سازمان ها و کارکنان ایرانی مهم است.

مزایای آموزش منابع انسانی

شرکت‌ها می‌دانند که آموزش منابع انسانی را به عنوان یک فرآیند برای تقویت مهارت‌ها و ارزش بخشیدن به محل کار خود نیاز دارند. اما حفظ تغییرات در الزامات قانونی، الزامات انطباق و سایر ملزومات تجاری مشابه هم به همان اندازه مهم است.هر مجموعه‌ای باید برای بهبود کار خود تلاش کند، اما همچنین باید از خراب شدن آنها جلوگیری کند. لذا دوره‌های آموزشی منابع انسانی بسیار اهمیت دارند و می‌توانند به شرکت‌ها در این مسیر کمک کنند.

به روز رسانی انطباق و مقررات

برای حفظ تناسب با نظارت‌ها، کسب و کارها باید تغییرات موردنظر را اعمال کنند. عدم رعایت این موضوع با مشکلاتی همراه است و باعث می‌شود که شرکت به جای توسعه کسب‌وکار، به حفظ وضعیت خود بپردازد. این مسئله باعث فشار و استرس بر کارمندان و شرکای کسب و کار می‌شود.

دوره‌های آموزشی منابع انسانی به صورت آنلاین یا حضوری، به مدیران کمک می‌کند تا بدون سرمایه‌گذاری زمان و منابع زیاد، به‌طور مستقل از تغییرات نظارتی مراقبت کنند. برخی از رایج‌ترین روش‌ها، عبارتند از:

  • وب سایت های آژانس های نظارتی را نظارت کنید
  • ایجاد روابط تنظیم کننده
  • کنفرانس ها، سمینارها و وبینارها را بیابید و در آن شرکت کنید
  • استفاده از نرم افزار مدیریت تغییرات نظارتی

با توجه به تغییر قوانین، منابع انسانی باید اطمینان حاصل کنند که شرکت با آخرین تغییرات در زمینه حقوق و دستمزد کارگران، برابری، حریم خصوصی و سایر موارد ضروری پیروی می‌کند. عدم رعایت این تغییرات ممکن است منجر به شکایت و جریمه شود، بنابراین حفظ مطابقت با قوانین بسیار حائز اهمیت است.

روش های استخدام

در هر کسب و کاری، استخدام نیروی با استعداد بسیار مهم است. اما برای استخدام در بازار کار آنلاین، شرکت‌ها به تاکتیک‌های خاصی نیاز دارند که متاسفانه به ندرت به آنها توجه می‌شود. یافتن نیروی با استعداد در سایت‌های مختلف مانند LinkedIn می‌تواند کمک کننده باشد، اما عدم آشنایی با روش‌های استخدام آنلاین و استفاده از تکنولوژی‌های جدید باعث مشکلاتی می‌شود. برنامه‌های آموزشی آنلاین می‌توانند به تیم منابع انسانی کمک کند تا روش‌های نوین استخدام را یاد بگیرند و از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل داده های منابع انسانی

تیم های منابع انسانی در شرکت‌ها، به جمع‌آوری و ذخیره داده‌های مربوط به کارکنان می‌پردازند. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات رضایت کارکنان، بهره‌وری و اثربخشی استخدام باشند و در تصمیم‌گیری بهتر مسئولان منابع انسانی کمک می‌کند. از طرف دیگر، برنامه‌هایی که روی تجزیه و تحلیل اطلاعات فردی کارکنان تمرکز دارند، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا داده‌های خود را بهبود بخشند و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل، تیم منابع انسانی نیازی به استخدام یک متخصص تجزیه و تحلیل ندارد و می‌تواند به راحتی به اطلاعات قابل اعتماد دسترسی پیدا کند.

توسعه شغلی برای متخصصان منابع انسانی

برای گذراندن دوره‌های صدور گواهینامه منابع انسانی، نیازی به مؤسسه‌ای نیست. متخصصان با تجربه و افرادی که به دنبال شروع حرفه خود هستند می‌توانند دوره‌های آموزشی منابع انسانی را بگذرانند. بعد از گذراندن این دوره‌ها، با دریافت گواهینامه، می‌توانید به عنوان مدیر معتبر یا تحلیلگر خبره شناخته شوید.

چون منابع انسانی مهارت‌ گسترده‌ و مفیدی است که باید بدانید روی چه مهارت‌هایی تمرکز کنید. اینترنت امکانات بی‌شماری را به ما می‌دهد و ما می‌توانیم از اینترنت برای پیدا کردن ارزشمندترین مهارت‌های منابع انسانی استفاده کنیم.

 

 

آموزش منابع انسانی

 

روابط کارکنان

زمانی که در مورد منابع انسانی صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، روابط کارکنان است. اما مدیریت یک محیط کار، بالاتر از درک تفکرات کارمندان است. برای مدیریت موفق، مهارت‌های سخت نیز بسیار مهمند.

روابط کارکنان می‌تواند محیطی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی باشد، که در آن شما باید از حل مشکلات پیچیده اجتماعی تا به دست آوردن مزایا برای کارکنان را انجام دهید. چون در این محیط، با انسان‌ها سروکار دارید، باید با دقت و ظرافت، به روابط کارکنان نگاه کرد و به آنها رسیدگی کرد.

مهارت در روابط کارکنان، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در حوزه منابع انسانی است. بنابراین، قبل از ورود به این حوزه، باید درک کافی و عمیقی از آن داشته باشید. شرکت در دوره‌های آموزشی منابع انسانی یا حضور در وبینارهای مرتبط، می‌تواند به شما در پاسخگویی به سوالات و رفع نیازهای اداری کمک کند.

 

 

 

آموزش منابع انسانی

استعدادیابی و ورود به سیستم

همانطور که گفته شد، برای شناسایی یک کارمند با استعداد و برتر باید بدانید که چه چیزی او را متمایز می‌سازد و چگونه می‌توانید آن را تشخیص دهید. اما فقط شناسایی کردن کارمندان با کیفیت،کافی نیست. برای اینکه یک کارمند با استعداد واقعی به شما کمک کند، لازم است که او با فرهنگ شما همخوانی داشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا یک کارمند به پتانسیل خود برسد یا حتی هرگز هم به آن نرسد. به دلایل مختلف، این اتفاق ممکن است بیفتد، اما در هر دو صورت، می‌تواند زیان‌بار برای کسب و کار شما باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از چنین مواردی، یادگیری از آنچه یک کارمند عالی را شکل می‌دهد و اطمینان حاصل کردن از اینکه او با فرهنگ شما سازگاری دارد می باشد.

نرم افزار منابع انسانی

در حال حاضر بسیاری از ابزارهای دیجیتال برای استفاده توسط متخصصین منابع انسانی در دسترس هستند. این ابزارها شامل راه حل‌های دیجیتالی برای استخدام، مدیریت حقوق و دستمزد، جمع آوری داده‌های کارکنان و مدیریت پروژه و غیره می‌شوند.

در ابتدا، فهمیدن نیازهای خود و تصمیم گیری برای استفاده از نرم‌افزار مناسب ، ممکن است کار دشواری باشد. ولی خوشبختانه، شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزارهای منابع انسانی در رقابت با یکدیگر هستند و سعی می‌کنند با ارائه راه‌حل‌های همه کاره و برجسته، مشتریان بیشتری به خود جذب کنند.

این شرکت‌ها علاوه بر ارائه نسخه‌های آنلاین، دوره‌های آموزشی نرم‌افزاری را نیز به صورت حضوری یا آنلاین ارائه می‌دهند. اگر شما در حال حاضر بیکار هستید و به دنبال تسلط بر نرم‌افزارهای منابع انسانی هستید، هنوز می‌توانید یک دوره آموزشی مناسب پیدا کنید و گواهینامه‌ی مربوطه را دریافت کنید.

همانطور که در مدیریت پروژه یا زمان استفاده از خودکارسازی تا حد امکان مورد توجه قرار می‌گیرد، در منابع انسانی نیز این امر صادق است. آشنایی با کوچکترین ویژگی‌های راه‌حل‌های دیجیتالی می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری و پیشرفت حرفه‌ای کمک کند.

 

آموزش منابع انسانی

حفظ کارکنان

در نهایت، ما حفظ کارکنان را داریم. حفظ کارکنان کلیدی در محل کار یکی از با ارزش ترین مهارت هایی است که یک متخصص منابع انسانی می تواند داشته باشد. این کار آسانی نیست زیرا اغلب ممکن است لازم باشد تصمیم گیرندگان را متقاعد کنید که اقدامات غیر متعارف را انجام دهند. آنچه در محل کار و دفتر مدیر اتفاق می افتد اغلب دو داستان متفاوت هستند.

یک دوره آموزشی منابع انسانی متداول ترین دلایل ترک کارمندان و نحوه مدیریت و حتی پیش بینی آنها را به شما آموزش می دهد. بسیاری از دوره های صدور گواهینامه با نکات اداری و الزامات انطباق اولیه همراه هستند زیرا این موارد می توانند بر گردش مالی تأثیر بگذارند.

  • حقوق کم:کارمندان احساس نمی کنند که در کار با شما شریک هستند.
  • بدون فرصت توسعه: ارائه آموزش و فرصت های رشد کارکنان برای هر کارمند ضروری است، به ویژه آنهایی که اهداف خاصی در حرفه خود دارند.
  • فرهنگ ضعیف: اگرچه فرهنگ می تواند انتزاعی به نظر برسد، اما کارکنان می دانند که یک سازمان چگونه با استعدادهای خود رفتار می کند؛ به خصوص کسانی که تجربه دارند.
  • تعادل ضعیف کار و زندگی: اگر یک کارمند مجبور باشد 14 ساعت را در دفتر سپری کند، حتی یک حقوق عالی هم مانع از خروج او نمی شود.

انواع دوره های آموزشی منابع انسانی

زمانی که به آموزش منابع انسانی اشاره می‌شود، الزامات مختلفی برای شرکت‌ها وجود دارد که هر یک نیازهای خاص خود را دارند. به علاوه، نیازهای یک کسب و کار کوچک با یک شرکت بزرگ متفاوت است. به عنوان مثال، یک شرکت جوان در حال جستجوی یک مدیر معتبر است، درحالی‌که یک شرکت بزرگ به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود بخش منابع انسانی خود می‌باشد.

در ادامه، توضیح داده می‌شود که سه نوع آموزش منابع انسانی رایج وجود دارد و باید شما تصمیم بگیرید کدام یک برای شرکت شما مناسب است.

 

 

آموزش منابع انسانی

1.برنامه های آموزشی آنلاین

دوره های آنلاین در ابتدا برای افرادی بود که می‌خواستند قبل از جستجوی کار آماده شوند برای کار کردن در زمینه های مختلف. با استفاده از یادگیری کارآمد، این دوره ها فرصت آموزشی را برای همه فراهم می کند. الآن، امکان دسترسی به دوره های با کیفیت بالا برای تیم ها نیز وجود دارد.

طول دوره های آموزشی متغیر است و می تواند از یک روز تا چند هفته طول بکشد. همچنین، با سخنرانی های پیش ضبط شده، می توانید دوره ها را به صورت زنده یا حتی آفلاین مشاهده کنید.

پیشنهاد ما این است که در صورت تصمیم به شرکت در یک برنامه آموزشی آنلاین، به برنامه ای متمرکز شوید که به شما مطالب کاربردی و مفیدی در زمینه خاصی را ارائه کند.

2.دوره های آموزشی داخلی منابع انسانی

وقتی شرکت ها در دوره های آموزشی داخلی سرمایه گذاری می کنند، بیشتر به دنبال سرمایه گذاری در آینده هستند. به عبارت دیگر، با گرفتن پنجره ای از فرصت برای آموزش مستقیم از متخصصان خود، به همراه تلاش هایی برای بهبود بهره وری و توانایی های کارکنان، آنها به دنبال تحقق اهداف طولانی مدت خود هستند. در این راستا، برای ایجاد برنامه های آموزشی حرفه ای در محل کار، معمولاً با متخصصان تجاری قرارداد می بندند. این برنامه ها ممکن است بر روی توسعه مهارت ها و بهترین شیوه ها تمرکز داشته باشند، یا اطلاعات دانش محور را با استفاده از سمینارها ارائه دهند. برخی شرکت ها نیز آموزش حضوری را با وبینارهای آنلاین منابع انسانی ترکیب می کنند.

برای شرکت هایی در هر سایزی، استفاده از رویکرد آموزش منابع انسانی داخلی سودآور است. به عنوان مثال، اگر بخواهید به منابع انسانی خود نحوه رسیدگی به مسائل ناگهانی را آموزش دهید، این رویکرد می تواند مفید باشد. همچنین، با استفاده از دوره های آموزشی داخلی، کارکنان می توانند به راحتی به آخرین تکنولوژی ها و نرم افزارهای جدید دسترسی پیدا کنند و توانایی های کاری خود را در این زمینه ها بهبود بخشند.

3.وبینارها، سمینارها و رویدادهای منابع انسانی

سمینارها راهی عالی برای دریافت اطلاعات دست اول از کارشناسان منابع انسانی در مورد آخرین روندها و شیوه‌های جدید هستند. با شرکت در سمینارها، شما حتی می‌توانید در مورد دوره‌های پیشرو و برنامه‌های آموزشی اطلاعات کسب کنید.

برخلاف دوره‌های آموزشی منظم، سمینارها به صورت گسترده‌تری در مورد موضوعات خاصی به‌روزرسانی می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تا به آخرین اطلاعات دسترسی پیدا کنید. این تجربه یادگیری می‌تواند مفید باشد و شما را با چالش‌های جدید روبرو کند.

همچنین، شما می‌توانید برای سمینار خصوصی آنلاین و حضوری درخواست دهید. سمینارها معمولاً یک روزه هستند، اما به شما امکان ارائه مفهوم و تجربیات جدید را می‌دهند.

سمینارها زمانی بهترین نتیجه را دارند که بخش منابع انسانی شما در حال فعالیت باشد و مایل به یادگیری باشد. در این صورت، یک وبینار ساده‌ می‌تواند به شما دسترسی سریع به همه چیزی که نیاز دارید را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زمان یا پول زیاد به شما ارائه دهد.

نتیجه

در این مقاله متوجه شدیم که برای موفقیت هر کسب و کار، آموزش منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است. برای داشتن برنامه آموزشی جامع و مکرر، روش های مختلفی ارائه شده است که می توانید استفاده کنید. امیدواریم که از این مقاله بهره برده باشید و در آموزش منابع انسانی کسب و کار خود، موفقیت بیشتری را تجربه کنید.

منبع:  hr.university

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.