کسب و کار

کسب و کار

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

کسب و کار

کسب و کار به معنای درآمدزایی از فروش کالا و خدمات است. هر فعالیتی که برای کسب سود انجام می‌شود، به عنوان کسب‌وکار شناخته می‌شود.

با توجه به قوانین حقوقی، داشتن نام تجاری یا شرکت، صاحب کسب‌وکار را از شرکت جدا نمی‌کند. به طور دقیق‌تر، در صورتی که کسب‌وکار بدهی داشته باشد، طلبکاران می‌توانند به دنبال اموال شخصی مالک بروند. همچنین، شرکت‌ها مشمول مالیات شرکتی هستند و مالک شخصاً از کلیه درآمدهای کسب‌وکار مشمول مالیات می‌شود.

اصطلاح “شرکت” به معنای یک واحد تجاری مثل یک شرکت یا تعاونی استفاده می‌شود. شرکت‌ها به عنوان یک شخصیت حقوقی جداگانه، مسئولیت محدودی در قبال صاحبان و اعضای خود دارند و همچنین مشمول نرخ مالیات شرکتی هستند. راه‌اندازی یک شرکت پیچیده تر و پرهزینه تر است، اما حمایت و مزایای بیشتری برای مالکان و اعضا ارائه می‌دهد.

 

 

معرفی ۳ کسب و کار و موفق ایرانی

 

Gqaaz4Kbtrjs

دیجی کالا

دیجی‌کالا بزرگ‌ترین  فروشگاه آنلاین در ایران و مستقر در تهران است که روزانه بیش از ۵٬۴ میلیون بازدیدکننده دارد و ۸۵ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده‌است و یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های آنلاین در خاورمیانه است. بنا بر آمار منتشر شده تا اوایل سال ۱۴۰۰ در این بستر بیش از ۴ میلیون کالای مختلف توسط ۱۶۰ هزار فروشنده برای فروش عرضه شده‌است و ظرفیت پردازش ۶۰۰ هزار کالا در روز را دارد.

مدل کسب‌وکار دیجی‌کالا یک آمیختگی از فروشگاه مجازی و خرده‌فروشی است. به غیر از فروشگاه آنلاین، زیرمجموعه‌های دیجی‌کالا شامل دیجی‌استایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)، دیجی‌پی (فین‌تک)، دیجی‌نِکست (نوآوری)، دیجی‌کلاب (تشویق مشتریان وفادار)، دیجی‌پلاس، کمدا، پیندو و دیجی‌اکسپرس هستند.

ترب 

موتور جستجوی خرید ترب از سال ۱۳۹۳  با هدف ارائه و مقایسه شفاف قیمت‌ها توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف راه‌اندازی شد. سال ۱۳۹۵ شرکت فن‌گستران پیشرو بازار مسئولیت محدود برای اداره‌ی کارهای این سرویس ثبت شد و در حال حاضر همه‌ی حقوق این سرویس متعلق به شرکت فن‌گستران پیشرو بازار است. مهم‌ترین فعالیت این شرکت توسعه‌ی موتور جستجوی خرید ترب است. این موتور جستجوی بالغ بر میلیون‌ها محصول از بیش از ۱۴ هزار فروشگاه معتبر اینترنتی ایرانی را جمع‌اوری کرده است تا به کاربران کمک کند در کمترین زمان بهترین قیمت را بین فروشگاه‌های مختلف پیدا کنند. همچنین به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانش فنی بتوانند به گستره‌ی بزرگی از کاربران اینترنتی دسترسی پیدا کنند.

اسنپ

اسنَپ  Snapp یکی از سرویس‌های برخط برای درخواست وسیلهٔ نقلیهٔ آنلاین و کرایه‌ای در ایران است که از دی ماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است.

پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود توانست به یکی از بازیگران اصلی کسب و کار اینترنتی در ایران تبدیل شود. در حال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت، نیم میلیون کاربر به‌عنوان راننده و ده میلیون کاربر به عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های رفت وآمد هوشمند در اکثر شهرهای ایران تبدیل شود؛ و هم‌اکنون در بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران با رانندگان ایرانی فعال می‌باشد نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای دو سیستم عامل اندروید و آی‌اواس منتشر شده‌است.اسنپ در ابتدا با نام «تاکسی یاب» کار خود را آغاز کرد، ولی بعداً به «اسنپ» تغییر نام داد.

 

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد کسب و کار های موفق ایرانی می توانید مقاله ۷ استارتاپ موفق ایرانی را مطالعه کنید.

 

معرفی ۳ استارتاپ موفق خارجی

.

 

استارتاپ های مهم خارجی

 اینستاگرام

اینستاگرام یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس است که در ابتدا با نام Burbn شروع به کار کرد. بنیانگذار کوین سیستروم توانست با جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اپلیکیشن خود را به موفقیت برساند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد اینستاگرام، امکان اشتراک‌گذاری عکس بود. پس از تغییر نام به اینستاگرام و راه‌اندازی نسخه iOS، تعداد کاربران به شدت افزایش یافت و بعد از دو ماه تنها یک میلیون کاربر داشت. اینستاگرام موفق به شناسایی یک عنصر گمشده در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی شد و با تغییر مدل کسب‌وکار، بازار بزرگی را به خود اختصاص داد.

 

استارتاپ های مهم خارجی

پینترست

پینترست یک شرکت استارت‌آپی موفق است که بر خلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر، تمرکز خود را بر روی جذب همه نوع کاربران گذاشت. بنیانگذاران آن، با تمرکز بر ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد در رسانه‌های اجتماعی، پلتفرمی با ارزش ۱۱ میلیارد دلار را به دست آوردند. در ابتدا، Pinterest یک پلتفرم دعوت بود که به شرکت امکان پیشرفت در ایجاد تجربه‌ای که کاربران به دنبال آن بودند، را می‌داد. بن سیلبرمن حتی شماره تلفن شخصی خود را در اختیار کاربران قرار داد تا برای صحبت در مورد سایت، با او تماس بگیرند. به این ترتیب، پینترست به یک پلتفرم پرسود و منحصر به فرد تبدیل شد که تمرکزش روی اشتراک گذاری، ذخیره و سازماندهی علایق کاربران است.

 

استارتاپ های مهم خارجی

WhatsApp

واتس اپ، پیامرسانی است به افراد در سراسر جهان  این امکان را می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این برنامه به طور ناگهانی و از یک محل غیرمنتظره، به وجود آمده است، یعنی از ورزشگاه! بنیانگذاران آن نخبگان فناوری نبودند و تنها به دنبال ایجاد یک راهبرد ساده برای ارتباط میان افراد بودند. اما همین برنامه کوچک و پرکاربرد، به یک تجارت بزرگ و ۵.۵ میلیارد دلاری تبدیل شد.

 

پیشنهاد اگر به استارتاپ های خارجی علاقه دارید می توانید مقاله استارتاپ های مهم خارجی را مطالعه کنید

 

برای توسعه کسب و کارتان میتوانید با شرکت مشاوره کسب و کار آکو در ارتباط باشید.

کسب و کار

معرفی چند ایده پولساز و سود آور خانگی

 

کانال ویدیویی در یوتیوب

یکی از بهترین گزینه های کسب درآمد از طریق اینترنت، راه اندازی کانال ویدیویی در یوتیوب است. این شغل اینترنتی، جزو دومین شغل های پرطرفدار و ۳۰ ایده پولساز و سود آور خانگی قرار می‌گیرد.

برای راه اندازی کانال در یوتیوپ، نیاز به حساب کاربری گوگل دارید. بعد از ساخت حساب کاربری، ویدیو های خاصی بسازید و آن‌ها در کانال خود منتشر کنید. هنگامی که کانال شما محبوب شد، می‌توانید برای برنامه تبلیغاتی کانال یوتیوب اقدام کنید و به کسب درآمد بپردازید.

لطفاً توجه داشته باشید که برای جذب مخاطبان، باید ویدیو های جذاب و مفیدی ایجاد کنید. همچنین، بهینه سازی ویدیو های خود برای موتورهای جستجو نیز اهمیت دارد.

با توجه به علاقه مندی های خود، می‌توانید در زمینه‌های مختلفی ویدیو بسازید که مخاطبان را به سمت کانال شما جذب کنند. مثلاً، می‌توانید درباره مهارت‌های خود آموزش بدهید، نکات مفید در زمینه‌های مختلفی را به اشتراک بگذارید یا از تجربیات خود در زمینه‌های مختلفی صحبت کنید.

 

کسب و کار

طراحی وب

یکی از مشاغل خانگی فنی، طراحی وب است. اگر پیش زمینه IT دارید و در مورد زبان برنامه نویسی و سیستم عامل کامپیوتر، مانند: HTML، Jscript، CSS و وردپرس (wordpress) آگاهی دارید، میتوانید کار طراحی وب را شروع کنید.

 

پیشنهاد اگرعلاقه‌مندبه‌راه‌اندازی کسب و کار با سرمای کم هستیدمی توانیدمقاله کسب و کار باسرمایه کم رامطالعه کنید.

 

معرفی ۳ ویژگی یک کسب و کار موفق

 

7 ویژگی مهم یک کسب و کار موفق

فناوری

فناوری، مهم‌ترین عامل برای تغییراتی است که یک شرکت می‌تواند ارائه دهد. این پدیده نسبتاً جدید، زندگی روزمره و کارهای ما را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. از رایانه‌های شخصی و نرم‌افزارهای رایانه‌ای تا تولید ربات‌ها و فناوری‌های ارتباطات، همه به تغییراتی که فناوری در زندگی‌مان ایجاد کرده‌است، مرتبطند.
استفاده از فناوری اطلاعات برای موفقیت در کسب و کار، برای بقا در دنیای تجارت مدرن الزامی است.

 

 

 

7 ویژگی مهم یک کسب و کار موفق

فرآیندها

در کسب و کار، فقدان ساختار و سیستم می‌تواند به نامساعدی در انجام کارها، تداخل برنامه ها، نظرات متفاوت و بی ارتباطی منجر شود. به همین دلیل، ساختار و سیستم در کسب و کارهای موفق، بسیار مهم است و می‌تواند به موفقیت کمک کند.

یکی از عوامل موفقیت، ساده‌سازی فرآیندهای تجاری است. با ساده‌سازی فرآیندهای کسب و کار، بهره وری و کیفیت خدمات افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. برای این کار، باید فرآیندهای کسب و کار را با دقت تعریف کرد و بهبود آن‌ها را در نظر گرفت.

فرآیندهای کسب و کار نحوه انجام کارها در یک شرکت است و برای هر شرکتی فرآیندهایی تعریف شده است. در اینجا، هدف بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها در عین ایجاد نتایج مشابه یا بهتر است. بنابراین، شرکت‌های موفق باید به بهبود فرآیندهای کسب و کار خود بپردازند تا به کارآمدی و بهره‌وری بیشتری دست یابند و به سرعت به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهند.

یک فرآیند، مجموعه‌ای از وظایف تعریف شده است که برای تکمیل یک فعالیت تجاری، مورد نیاز است، از جمله اینکه چه کسی مسئول تکمیل هر مرحله، چه زمانی و چگونه این کار را انجام می‌دهد. این فرآیندها ممکن است پیچیده به نظر برسند، اما اهمیت آنها برای کسب و کارهای موفق، قابل توصیف نیست. آنها به شما کمک می‌کنند تا در برابر رقبای خود رقابت کنید و به سرعت رشد کنید.

 

7 ویژگی مهم یک کسب و کار موفق

پیشنهاداگرعلاقه‌مندبه‌دانستن ویژگی های مهم هر کسب و کار هستیدمقاله ۷ ویژگی مهم یک کسب و کار را مطالعه کنید.

بازاریابی

برای موفقیت در بازار، چه شما یک شرکت بزرگ باشید و چه یک فروشگاه کوچک، نیاز به یک استراتژی بازاریابی قوی و پایدار دارید. اما برای این کار، هیچ نیازی به هزینه‌های بالا یا داشتن استعداد خلاقیت فراوان نیست.

بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، ایجاد یک پایه محکم و آگاهانه برای تلاش‌های تبلیغاتی شما است.

یک استراتژی بازاریابی مناسب به شما کمک می‌کند تا چشم‌انداز، ماموریت و اهداف تجاری خود را مشخص کنید و مراحل لازم برای رسیدن به این اهداف را مشخص کنید. به این صورت، شما برای موفقیت در بازار، تبلیغاتی هوشمندانه و موثر دارید و می‌توانید هرچه بهتر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

 

 

کوچینگ کسب و کار چیست؟

کوچینگ کسب و کار به عنوان یک روش مهم برای توسعه شرکت‌ها و بهبود عملکرد صاحبان مشاغل و مدیران عامل جایگاه خود را پیدا کرده است. با این حال، بسیاری از رهبران کسب و کار به درستی نمی‌فهمند که کوچینگ کسب و کار واقعاً چیست. به طور خلاصه، کوچینگ کسب و کار یک رابطه مشترک بین صاحب یا مدیر عامل کسب و کار و یک مربی حرفه‌ای است که هدف آن توسعه استراتژیک یک کسب و کار موفق است. نقش یک مربی کسب و کار، به طور کلی، این است که به شما کمک کند تا چشم اندازی برای کسب و کار خود طراحی کنید که با ارزش‌های شما و اهدافی که برای زندگی خود دارید هماهنگ باشد. با در دست داشتن این چشم انداز، آنها به شما راهنمایی، پشتیبانی و مسئولیت پذیری لازم برای تعیین و حرکت در اهداف خود را ارائه می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند تا کسب و کار خود را به سمت پیشرفت و توسعه بیشتر هدایت کنید.

 

پیشنهاداگر علاقه‌مندبه علم کوچینگ کسب و کار هستیدمی‌توانیدمقاله کوچینگ کسب و کار چیست را مطالعه کنید.

 

پادکست چالش مدیران برای کسب و کار

 

 


 

 


 

 


 

 


 

 

جمع بندی

دراین مقاله در ابتدا به تعریف کسب و کار پرداخته شده و سپس به بررسی چگونگی شروع کردن یک کسب و کار و اصول اولیه آن پرداختیم. در ادامه، نحوه توسعه کسب و کار و راهبردهای موثر جهت بازاریابی و جذب مشتریان بررسی شده است. در نهایت، موضوع مهم حفظ و تقویت روابط با مشتریان و ارائه خدمات و محصولات با کیفیت برای افزایش رضایت مشتریان را برای شما توضیح دادیم.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.