مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند

خواندن این مطلب

11 دقیقه

زمان میبرد!

مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند‌:جهت ثبت برند، شما به عنوان فرد متقاضی باید اظهارنامه علائم تجاری را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهید. برای تکمیل این اظهارنامه، می توانید از دو روش استفاده کنید. اول، با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری، درخواست ثبت علامت تجاری خود را ارائه کنید. دوم، با ورود به سامانه ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی ip.Ssaa.Ir و کلیک بر روی گزینه ثبت نام، مراحل الکترونیکی را تکمیل کنید و برند خود را ثبت کنید. قبل از تکمیل فرم، حتماً تمامی مدارک مورد نیاز را آماده و اسکن کنید تا کار ثبت برند شما به سرعت انجام شود. همچنین، شما می توانید با مراجعه به بخش ثبت درخواست ها در این سامانه، روند کاری ثبت علامت تجاری خود را پیگیری کنید.

 

 

مدارک لازم برای ثبت برند

سامانه ثبت برند

علامت تجاری یا نشان تجاری، به هر نوع معرف شرکت می گویند که با نام گرید یا برند تجاری شناخته می شود. هر شرکت برای دستیابی به بازار کار و ارائه محصولات و خدمات، به ثبت علامت تجاری اقدام می کند. این علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت رسیده و در اختیار صاحب آن قرار می گیرد، در حالی که قبل از ثبت علامت تجاری، هیچ حقی نسبت به آن ندارد. بنابراین، هر متقاضی باید با آگاهی از الزامات و شرایط ثبت علامت تجاری و طی کردن فرآیندهای لازم، اقدام به ثبت برند خود کند.

 

 

مدارک لازم برای ثبت برند

آموزش گام به گام ثبت برند

برند یا علامت تجاری، نماد و نشانه ای است که در بازار کار و کسب و کار، به عنوان نماینده محصولات و خدمات شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای حفظ حق انحصاری این نشانه و برند، باید آن را براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات، به ثبت برسانید. به عبارت دیگر، هر فردی که برای محصولات و خدمات خود از یک برند استفاده می کند، می بایست آن را به صورت رسمی ثبت کند تا حق انحصاری برند متعلق به خودش باشد. برای این منظور، باید مدارک مربوط به فرآیند ثبت برند را به درستی تهیه و ارائه کنید تا برند شما به ثبت برسد و حق انحصاری آن متعلق به شما باشد.

مهمترین مزایای ثبت برند عبارتند از: حفظ حق انحصاری برند، جلوگیری از کپی و سرقت از برند، ارتقای اعتبار و محبوبیت برند در بازار، بهبود رویه های تجاری و بازاریابی، افزایش اعتماد مشتریان و افزایش ارزش سهام شرکت. در نهایت، با انجام مراحل ثبت برند به درستی، حق انحصاری برند متعلق به شخص و شرکت خود خواهید داشت و می توانید این برند را به عنوان نماد و نشانه تجاری منحصر به فرد خود به کار ببرید.

 

مدارک لازم برای ثبت برند

 

ثبت برند شرکت

 ثبت برند، به معنای ثبت رسمی نشان تجاری در سازمان اسناد و املاک کشور است، که حق انحصاری برند را برای شما فراهم می کند و مانع از سرقت و کپی برند شما توسط دیگران می شود.

فرآیند ثبت برند، حدود ۳۰ تا ۶۰ روز زمان می برد و می توانید نشان تجاری خود را به صورت لاتین یا فارسی ثبت کنید. برای ثبت برند به صورت لاتین، نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارید، در حالی که برای ثبت برند به صورت فارسی، باید دارای کارت عضویت بازرگانی باشید و یا مجوز فعالیت اقتصادی داشته باشید.

لازم به ذکر است که در صورت وجود تشابه آرم، لوگو و یا برند تجاری شما با سایر نشانه های تجاری، ثبت علامت تجاری شما باطل خواهد شد. پس از ثبت برند، حق انحصاری برند به مدت ده سال متعلق به شما خواهد بود و پس از این مدت، فرصتی برای تمدید ده سال دیگر به شما داده خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت برند

مراحل ثبت برند

برای ثبت نام تجاری، در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را به کارشناسان ثبت علائم تجاری تحویل دهید. پس از تحویل اظهارنامه، کارشناسان نسبت به تایید یا عدم تایید نام تجاری شما اقدام می‌کنند.

برای جلوگیری از احتمال رد نام تجاری شما توسط کارشناسان، بهتر است از نظرات و مشاوره متخصصان در این زمینه استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است بارها نام تجاری شما توسط کارشناسان رد شود و در هر بار رد، ۱۵ روز از زمان و انرژی شما گرفته می‌شود.

در برند سازی، عواملی مانند ساخت لوگو با رنگ و شکل خاص و جذاب، تبلیغات هدفمند جهت جذب و شناخته شدن برند، ایده پردازی و روابط عمومی بالا برای برگشت دائمی مشتریان، و بسته‌بندی مناسب که یکی از عوامل جذب مشتریان است، بسیار مؤثر هستند. همچنین، تعیین بازار هدف، میزان سهمی که از بازار هدف می‌خواهید، و درآمدی که برای برند خود پیش‌بینی می‌کنید، نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

برای ثبت برند به چه مدارکی نیازمندیم؟

کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقیقی مانند:کپی از شناسنامه،کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.
کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقوقی مانند: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

نکته مهم:اگر فرد متقاضی در ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد لازم است کپی کارت بازرگانی خود را ارائه دهد در غیر اینصورت نیاز به کپی آن نیست.

 

برای ثبت برند اشخاص حقیقی، کپی کارت ملی و شناسنامه به علاوه کپی کارت بازرگانی و مجوز فعالیت الزامی است. و برای اشخاص حقوقی کپی آگهی روزنامه به چاپ رسیده شده به علاوه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره سازمان الزامی است.

 

ثبت برند و لوگو

دقت داشته باشید که بعد از ثبت برند ممکن است یک ماهی به طول بینجامد تا تاییدیه شما از سازمان ثبت اسناد و املاک برسد به همین دلیل در این مدت به فکر تقویت برند خود باشید.

مراحل مورد نیاز جهت تقویت برند شامل:

  • انتخاب روش های مناسب تبلیغاتی
  • نوشتن اهداف سازمانی شما برای بیشتر شناخته شدن.
  • شناسایی جدیدترین نیازهای جامعه هدف خود و ارائه آن توسط شما به مشتریان. دقت داشته باشید این کار بسیار در معروفیت و محبوبیت شما تاثیر گذار است و هر چقدر در جهت تقویت این مورد تلاش کنید می توانید تبدیل به برند مشهوری در جامعه بشوید.
  • سعی کنید تمرکز شما بر ارائه محصولات و خدمات حوزه مربوط به خود پراکنده نشود و در ابتدای کار بر قسمتی از حوزه متمرکز باشید تا بتوانید مناسب ترین شیوه ها را به مشتریان خود ارائه کنید. در خصوص این مورد شاید برندی مانند دیجی کالا به ذهن تان برسد، در حالی که این برند بزرگ در یک سال اول تنها بر روی یک الی دو محصول کار می کرد و به تدریج حوزه فعالیت خود را گسترش داد.

مدارک لازم برای ثبت برند

ارائه کپی مدارک شناسایی شخص حقیقی و حقوقی به ترتیب زیر:

کپی تمام مدارک شناسایی شخص حقیقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، جواز کسب و کار، پروانه ساخت و یا پروانه بهره برداری.
کپی از تمامی مدارک شناسایی شخص حقوقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، آگهی مندرج در روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت یا جواز کسب، پروانه ساخت و پروانه بهره برداری.
چنانچه متقاضی ثبت برند ، برای ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد می بایست کپی کارت بازرگانی خود را حتماً ارائه دهد؛ در غیر اینصورت نیاز به آن نیست.
بعد از هر مرحله، کلید اتمام را زده و کد رهگیری ثبت علامت تجاری را دریافت نمایید.
نکات مهم مدارک لازم ثبت برند
در پایان تکمیل هر یک از مراحل، نهایتاً دکمه اتمام را کلیک نموده و کد رهگیری ثبت برند خود را دریافت می نمایید. در صورت تأیید ثبت علامت تجاری از طرف کارشناسان مربوط به ثبت علائم تجاری، ۲ نسخه از قرارداد مذکور به آدرس شما ارسال می شود و شما مؤظف هستید که پس از امضای هر دو نسخه از قرارداد، یکی از آنها را با مدارک دیگربرابر اصل کرده و به همراه واریز میزان هزینه درخواست شده در نسخه مجدد، به آدرس مرکز ارسال نمایید تا روند کاری ثبت علامت تجاری،فرآیند رسمی خود را آغاز کند.

موضوع مهم دیگر در ثبت علامت تجاری، تقدم زمانی ثبت درخواست اظهارنامه ها می باشد. به این ترتیب که اظهارنامه هایی که از نظر زمانی زودتر ثبت شده باشند، از نظر بررسی و قرار گیری در روند و روال اداری، دارای تقدم هستند. از طرفی اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از لحاظ قانونی،شرایط و مقررات درج شده، ارزیابی کرده و چنانچه علائم را شایسته ثبت بداند آن را تأیید و اجازه درج آگهی در روزنامه های رسمی را صادر می کند.

اداره ثبت برند

اما زمانی اظهارنامه رد می شود که علائم، مشابه با علائم دیگر باشند،قبلاً به نام فرد دیگری ثبت شده باشد و یا از نظر رعایت مقررات قانونی، مشکل داشته باشند و چنانچه مدارک ارسالی ناقص باشد اداره مالکیت صنعتی می تواند ابلاغیه رفع نقص را برای فرد متقاصی بفرستد تا سریعاً تکمیل و مجدداً ارسال نماید.

مزایای ثبت برند

هر خدمت یا محصولی که عرضه می شود توسط مالک یا مالکینی دارای لوگوی محصول و خدمت یا همان برند می باشد. برند مشخص کننده شخصیت حقیقی و حقوقی مالک یا مالکین است. در واقع شرکت، مالک و مالکین در بازار کار و تجارت با آن برند شناخته می شوند.

برخی از مزایای ثبت برند را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود.

  1. برند نشانه تمایز خدمت و کالای یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها می باشد.
  2. شناخته شدن توسط برند.
  3. تسهیل در بازاریابی.
  4. کاهش هزینه های معرفی محصول.
  5. تسهیل فرآیندهای تبلیغاتی.
  6. اعطای نمایندگی از طریق ثبت علامت تجاری.
  7. واگذاری برند به دیگران با عقد قرارداد و کسب درآمدی جدید.
  8. زمانی که برند شما شناخته شود خیلی از هزینه ها کاهش می یابد و فروش شما بسیار افزایش می یابد .
  9. در بین رقبا خاص و شناخته شده می شوید .
  10. مشتریان ثابت و وفادار افزایش می یابد .

 

 

مزیت ها و فواید ثبت برند

یکی از مزایای ثبت برند، این است که این کار باعث شناخته‌تر شدن برند شما می‌شود و در رقابت با شرکت‌ها در بازار داخلی و جهانی، به شما کمک می‌کند تا موفق شوید. همچنین، اگر کیفیت خدمات شما بالا باشد، برند شما نیز درخشان‌تر خواهد بود و اگر کیفیت محصولات شما پایین باشد، برند شما نیز از بین خواهد رفت. به همین دلیل، ثبت علامت تجاری و بهبود کیفیت محصولات و خدمات، به یکدیگر وابسته هستند و با هم پویایی خاصی را ایجاد می‌کنند. به علاوه، ثبت علامت تجاری باعث می‌شود که دیگران نتوانند از برند شما سوء استفاده کنند و این برای حفظ هویت برند شما بسیار مهم است.

 

 

نکات مهم در رابطه با ثبت نشان تجاری

نکته اول) صدور گواهی جهت ثبت نشان تجاری و ثبت علامت تجاری

نکته دوم) بهره‌مندی از عتبار ۱۰ ساله‌ی علامت تجاری

نکته سوم) ارائه اظهارنامه‌های جداگانه جهت ثبت چند نشان تجاری و برند‌های متعدد

نکته چهارم) جهت استفاده از نشان تجاری مربوطه توسط دیگران، مجوز آن بایستی در ایران به ثبت برسد

نکته پنجم) تغییرات جزئی و یا کلی که خواهان آن در نشان تجاری هستید، بایستی به ثبت قانونی برسد و درغیراینصورت رسمیتی به دنبال نخواهد داشت

نکته ششم) داشتن نشان تجاری اختیاری بوده و در آن هیچگونه اجبار و الزام قانونی نیست

نکته هفتم) درصورتیکه نام تجاری مطابق دستورالعمل‌های قانونی به ثبت رسد قابل انتقال نیز بوده و می‌توان آن را به ثبت بین‌المللی نیز رساند

نکته هشتم) جهت ثبت برند فارسی تنها مدارک منوط بر فعالیت‌های اقتصادی کافی است و برای انتخاب نام لاتین بایستی متقاضی دارای کارت بازرگانی نیز باشد

نکته نهم) جهت ثبت علامت تجاری بصورت بین‌المللی، بایستی در ابتدا برند در کشور مبداء به ثبت برسد و سپس با دردست داشتن مدارک مربوطه ازجمله کارت بازرگانی و تعهدات سیستم مادرید آن را به ثبت بین المللی نیز برسانید. با ثبت بین‌المللی برند می‌توان از ایمنی برند و محافظت از ان توسط ۸۵ کشوری که در عضویت ژنو و سیستم مادرید هستند علاوه بر کشور خودمان ایران، از حمایت امنیتی آنان بهره مند شوید.

راهنمای ثبت برند

  1. نام مناسب با نوع فعایت انتخاب کنید.
  2. تلفظ ساده و روان داشته باشد .
  3. نام تجاری شما باید به گونه ای باشد که مشخصات محصول شما را توصیف کند .
  4. برند شما باید گیرا و گویا باشه که در خاطره ها ماندگار شود .
  5. برند به هیچ عنوان نباید تکراری باشد .
  6. برند می بایست نو آوری داشته باشد .
  7. برند باید واضح باشد که مشتری دچار خطا نشود .

انتخاب عنوان جهت ثبت برند

برای ثبت نشان تجاری مطمئن، نام و عنوان برند تجاری از پایه‌ ترین و مهمترین نکاتی است که باید درنظر گرفته شود. بدین ترتیب در این قسمت به ده مورد از آنها بطور خلاصه اشاره می‌کنیم؛

مورد اول) توجه داشته باشید که باید در انتخاب عنوان برند خلاقانه فکر کنید. طبیعتا استفاده از نام و عناوین مشهور با عدم تایید ثبت روبرو است.

مورد دوم) ازآنجایی که قبل از ثبت برند بصورت بین‌المللی، بایستی در کشور ملی برند ثبت شود، عناوین غیر اسلامی و یا عناوینی که خلاف شئونات اسلامی هستند، غیرقابل ثبت می‌باشند.

مورد سوم) به گزینش صفت و اسم باید توجه داشته باشید که درواقع اسم و صفت را بطور توصیف‌گرایانه و یا عام انتخاب نکنید.

مورد چهارم) استفاده از اسم‌های ترکیبی می‌تواند راه مناسبی جهت انتخاب نام برند باشد.

مورد پنجم) ازسوی دیگر عناوینی که بطور شانسی و اتفاقی انتخاب می‌شوند، شانس بهتری جهت تایید نام برند داشته و نتایج موفق‌تری به دنبال دارند.

مورد ششم) توجه به این نکته ضروری است که نام برند را در ردیف اسامی دیگر برندها قرار نداده و ترجیحا از شباهت به دیگر اسامی بپرهیزید.

مورد هفتم) ازاسم شرکت و نام خانوادگی نیز می‌توان جهت نام و عنوان برند بهره برد.

مورد هشتم) می‌توان جهت انتخاب نام برند، از ترکیب کلمات و حروف فارسی و لاتین نیز در کنار یکدیگر استفاده کرد.

مورد نهم) توجه داشته باشید که جهت نام عنوان، صرفا استفاده از اعداد به تنهایی چه بصورت فارسی و چه لاتین ثبت و درج نخواهند شد.

مورد دهم) ازآنجایی که در صنعت مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد بهداشتی رقابت بسیار است باید از نامی که بتواند در بازار اقتصادی و تجاری بدرخشد و همگام با دیگر اسامی نباشد، بهره برد.

برای مشاوره و توسعه برند خود میتوانیدبا شرکت مشاوره کسب و کار آکو در ارتباط باشید:

 


مدارک لازم برای ثبت نام برند

منبع : mrdesigning.net

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.