محیط کار ایده آل

محیط کار ایده آل

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

محیط کار ایده آل

محیط کار ایده آل برای هر شخصی، بسیار مهم و تأثیرگذار در موفقیت شغلی اوست. در واقع این محیط کاری می‌تواند رشد و بهبود یک فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، اما در عین حال می‌تواند موفقیت را نیز تضعیف کند. اما چگونه می‌توانیم محیط کار ایده آل خود را پیدا کنیم؟ محیط کار ایده آل، محیطی است که ساختار کسب و کار، ارزش‌های اصلی و ویژگی‌های فیزیکی آن برای توسعه و عملکرد مناسب کارمند در حوزه کاری مربوط به او، مطلوب باشد. مجموعه‌ای‌با محیط کاری مثبت، احساس امنیت کارمندان را تضمین می‌کند، بهره‌وری بیشتری از آن‌ها بدست می‌آید، روابط سالمی در محل کار برقرار می‌شود و این امکان را فراهم می‌آورد تا کارمندان بتوانند پتانسیل‌های کامل خود را بدون هیچگونه تبعیض یا تهدیدی برای رفاه جسمی و روانی خود، کشف کنند.
نکته:با توجه به اینکه ما در دنیایی با روند تجاری سریع زندگی می‌کنیم، نه تنها باید به مجموعه‌ای‌پیوست که با این سرعت رو به جلو حرکت می‌کند، بلکه به دنبال یافتن محیط کاری مناسب در آن مجموعه باشیم.
محیط کار ایده آل

3 عنصر اصلی یک محیط کاری ایده آل

1. محیط فیزیکی

محیط فیزیکی شامل ساختار، فضای کار، اندازه و طرح محیط کار، تمام وسایل متصل به آن و هر آنچه که قابل مشاهده است، مثل رنگ دیوارها و منظره اتاق کار شما می‌شود. این محیط، اولین چیزی است که هر کارمند در مجموعه با آن مواجه می‌شود و می‌تواند برای او جذابیت خاصی به همراه داشته باشد. همچنین، محیط فیزیکی می‌تواند به افراد کمک کند تا بفهمند آیا محل کارشان شبیه خانه است یا نه.

2. فرهنگ شرکت

فرهنگ سازمانی به معنای شیوه عملکرد یک شرکت است. این شیوه شامل سیاست‌ها و قوانینی است که در رابطه با تعاملات بین کارکنان، به خصوص در انجام وظایف، نظارت می‌شود. فرهنگ سازمانی تأثیر زیادی بر درک کارکنان، مشتریان و شرکت‌های دیگر درباره شرکت دارد. به عبارت دیگر، فرهنگ سازمانی شرکت، تأثیر بسیار بزرگی بر تصورات افراد در مورد شرکت دارد.
فرهنگ سازمانی به کارکنان کمک می‌کند تا ببینند که چه مدت می‌توانند در یک شرکت فعالیت کنند و آیا ارزش‌های اصلی شرکت با ارزش‌های شخصی آنها مطابقت دارد یا خیر. همچنین، فرهنگ سازمانی به آنها دید واضحی از آینده‌شان در شرکت می‌دهد، زیرا مرزی بین آنچه قابل پذیرش است و آنچه نیست، مشخص می‌شود.

3. وضعیت توافقی

درواقع توافقی است که بین کارفرما و کارمند در مورد شرایط کار منعقد می‌شود. این نشان می‌دهد که شرکت به نظرات و نیازهای کارمندان خود توجه می‌کند. شرایط کاری شامل حقوق، مزایا، ساعات کار، برنامه‌های آموزشی و ساختار ارتقای یک سازمان است. فعالیت‌هایی که به منظور ایجاد محیط کار سالم برای کارکنان صورت می‌گیرد، نیز جزء شرایط کاری هستند. به عبارت دیگر، شرایط کاری شامل همه اقدامات و فعالیت‌هایی است که سازمان برای بهبود شرایط کار، کارکنان خود انجام می‌دهد.

چرا یک محیط کاری ایده آل مهم است

افزایش سطح بهره وری

وقتی شما در یک محل کار راحت و خوشحال هستید، بهتر می توانید عملکرد خود را بهبود بخشید. در محیط مناسب، اکثر وظایف بدون مشکل و با سهولت انجام می شود. یک محیط کاری ایده آل باید دارای ابزارهای لازم برای انجام کارها به شیوه ای سریع و با تمرکز بر نتیجه باشد.

نگرش مثبت نسبت به کار را تقویت کنید

در محیط کاری که اتفاقات مثبت و خوشایندی رخ می‌دهد، شما بهتر و با انگیزه‌تر از قبل به کارتان پرداخته و تلاش بیشتری می‌کنید. چرا که حضور در یک محیط کاری ایده‌آل، روحیه شما را بالا می‌برد و احساس هیجان و شادی در شما ایجاد می‌شود. همچنین، روحیه شاد و خوشایند همکاران شما، تأثیر مثبتی بر روی احساسات و افکار شما دارد و موجب بهبود آنها می‌شود.

  محیط کار ایده آل

افزایش همکاری در کار تیمی

 
وجود یک محیط کاری ایده‌آل و حرمت نهادن به شخصیت شما، فضا را برای همکاری و کار تیمی ساده تر و قابل تحمل تر می کند. در این شرایط، شما پر انگیزه تر و مشتاق تر هستید تا روابط کاری سالم و پویا برقرار کنید. استفاده از اصول برابری و جلوگیری از تبعیض، باز شدن مسیرهای ارتباطی بین اعضای تیم را راحت تر می‌کند و همچنین به ایجاد فضایی امن و خوب برای همه کارمندان کمک می‌کند.
 

از جهش شغلی و عدم اطمینان در مسیر شغلی خود اجتناب کنید

در سنین خاصی از زندگی، برای شما مهم است که به مدت طولانی در یک شرکت کار کنید؛ اما در عوض، تغییر شغل نیز برای شما می‌تواند مفید باشد. وقتی برای شرکتی کار می‌کنید، نسبت به افراد جدید شرکت به مرور زمان مزایا و پاداش‌های بیشتری دریافت می‌کنید. به همین دلیل، یک محیط کاری ایده‌آل می‌تواند عامل مهمی باشد که باعث شود شما برای مدت طولانی در یک شرکت کار کنید و به آن ارزش بدهید. محیط کار ایده آل

مراحل یافتن محیط کاری ایده آل

1. به تمام جزئیات در شرح شغل دقت کنید

 
در هر شرح شغل، اطلاعات مهمی درباره روش کار، فضای کاری و سطح راحتی فیزیکی به صورت ضمنی ذکر می‌شود. بنابراین برای درک بهتر شغل خود، بهتر است این شرح شغل را با دقت مطالعه کنید. با توجه به مطالبی که در شرح شغل آمده است، می‌توانید فرهنگ شرکت را نیز پیش‌بینی کنید و مطابق با توقعات و خواسته‌های کارفرما، تصمیم گیری درباره پذیرش یا عدم پذیرش شغل خود را انجام دهید.
 

2. منابع مربوط به شرکت را به صورت آنلاین جمع آوری کنید

در این روزها، بیشتر شرکت‌ها به سمت حضور آنلاین پیش می‌روند. برای آشنایی با این شرکت‌ها، شما می‌توانید به سرعت تاریخچه، نحوه تعامل و رویدادهای آنها را از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وب سایت‌های رسمی آنها بررسی کنید. همچنین، می‌توانید تصاویری از محیط فیزیکی شرکت‌ها را بیابید و بررسی کنید که این محیط برای شما مناسب است یا خیر.

3. از جلسه مصاحبه به بهترین نحو استفاده کنید

در مصاحبه کاری، حتی اگر تجربه کافی برای پاسخ دادن سوالات را ندارید، نباید از پرسیدن سوال‌های خود، خودداری کنید.در حین جستجوی اطلاعات آنلاین، بهتر است مواردی که شما را گیج می‌کند یا نامعلوم به نظر می‌رسد را یادداشت کنید و سپس آنها را به عنوان سؤال به مصاحبه‌کننده خود ارائه دهید. با این روش، نه تنها تعاملی فعال در مصاحبه خواهید داشت، بلکه شانس بیشتری برای درک بهتر از فرایند تجاری، ابزارهای موجود و واکنش کارکنان به مشکلات نیز در اختیار دارید.

4. در دفتر فیزیکی با سایر کارمندان صحبت کنید

پس از برگزاری چندین مصاحبه با کارفرمایان، بعضی از آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که به مشتریان حتماً نشان دهید که وضعیت کار در شرکتشان چطور است. شما  بی درنگ باید این پیشنهاد را بپذیرید، زیرا باعث می شود تا واقعیت شرکت را بهتر بفهمید. همچنین، ملاقات با برخی از کارکنان شرکت نیز بسیار مهم است؛ به دلیل اینکه به شما کمک می کند بررسی کنید که کارکنان از شغل و محل کار خود لذت می برند یا خیر.

5. بررسی آنلاین

همان‌طور که در خرید یک محصول، قبل از خرید، نظرات دیگران را مطالعه می‌کنیم تا بفهمیم مزایا و معایب آن محصول چیست، شما هم می‌توانید نظرات کارمندان پیشین را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از مزایا و معایب شرکت بیشتر است. پیشنهاد می‌شود حتی نظرات منفی را نیز در نظر بگیرید، زیرا این به شما کمک می‌کند که بتوانید بررسی کنید که سبک کاری شرکت چقدر با انتظارات شما همخوانی دارد.

6. قرارداد کار و مدارک مقدماتی خود را مطالعه کنید

پس از اینکه در فهرست نهایی قرار گرفتید و شرکت پیشنهاد کار به شما داد، حتماً باید اسناد مقدماتی را که شرایط کاری شما در آن‌ها توضیح داده شده است، بررسی کنید. در این اسناد، جزئیاتی از جمله میزان دستمزد، ساعات کار و وظایف شما ذکر شده است. بنابراین، باید این جزئیات را با دقت بررسی کنید و از این که با توافقات قبلی مطابقت دارند اطمینان حاصل کنید. همچنین برای درک بهتر سیاست‌های شرکت، باید کتابچه راهنمای شرکت را مطالعه کنید. اگر در پیشنهاد کاری شما شرایط نامشخصی وجود دارد، قبل از امضای هرگونه قرارداد، حتماً با مسئول منابع انسانی صحبت کنید تا جواب این سوالات برای شما روشن شود.

7. به احساسی که فرآیند سو استفاده به شما می دهد توجه کنید

به عنوان یک نفر که به تازگی در یک شرکت شروع به کار کرده‌اید، تجربه شما در چند هفته اول می‌تواند کمک کند تا بفهمید که آیا محیط کاری این شرکت برای شما مناسب است یا نه. بر اساس یک نظرسنجی که توسط شرکت BambooHR انجام شده، 68 درصد از کارمندان پس از سه ماه کار، از شرکت خود جدا می‌شوند و این می‌تواند به دلیل فرآیند ورودی به شرکت باشد. پیش از اینکه به شرکتی که قصد کار در آن را دارید، خودتان را به طورکامل فدا کنید، بهتر است توجه کنید که با کدام عناصر محیط کاری راحت هستید و چقدر با شما خوب رفتار می‌شود.

جمع بندی:

در این مقاله به اهمیت داشتن یک محیط کاری ایده آل برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار اشاره شده است. این محیط کاری مثبت با انعطاف پذیری کاری و حقوق رقابتی، توانایی شما را برای بهتر شدن و پیشرفت در کار افزایش می دهد. همچنین، نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تعریف محیط کاری ایده آل با توجه به سن و تجربه هر فرد متفاوت است و باید با انتظارات شخصی خودتان مطابقت داشته باشد. لذا، باید به بررسی فرهنگ شرکت و مطابقت آن با انتظارات خودتان در اولین روزهای کاری توجه کنید و در صورت نیاز به ندای قلبتان گوش کنید.   منبع : blog.grovehr.com

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.