رضایت شغلی چیست

رضایت شغلی چیست

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

رضایت شغلی چیست

 رضایت شغلی به معنای راضی بودن کارکنان از شغلشان است. این رضایت نه تنها شامل وظایف روزمره کارکنان است، بلکه شامل دیدگاه آن‌ها نسبت به سیاست‌ها و مدیران شرکت و همچنین تأثیر شغلشان در زندگی شخصی آن‌ها نیز می‌شود. رضایت شغلی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد کارکنان و بهره‌وری شرکت داشته باشد. در حال حاضر، سازمان‌ها از نظرسنجی‌های رضایت شغلی استفاده می‌کنند تا این احساس را در کارکنانشان اندازه‌گیری کنند و بهبود آن را در نظر گیرند. در این زمان‌های رو به رشد کسب‌وکار، کارفرمایان تلاش می‌کنند تا نیروی کار خود را راضی نگه دارند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که رضایت شغلی در بیشتر شرکت‌ها به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

رضایت شغلی بین کارمندان ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای افزایش رضایت کارکنان، باید به چندین عامل توجه کرد، از جمله فراهم کردن چالش‌های جدید در کار، بهبود سطح راحتی در محل کار، قدردانی کردن مدیران از کارکنان، پرداخت حقوق رقابتی و ارائه وعده پیشرفت در شغل. این رویکرد چند بُعدی برای رضایت کارکنان ضروری است تا به  بهبود عملکرد کارکنان و بهره‌وری شرکت کمک کند.

 

۱۰ عاملی که سطح رضایت کارکنان شما را تعیین می کند

رضایت شغلی به معنای و راضی بودن از کاری است که در حال انجام دادن آن هستید. این موضوع به محیط کاری شما بستگی دارد و از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. به عنوان مثال، کارمندانی که در بخش تولید کار می‌کنند، با کارمندانی که در بخش توسعه نرم‌افزار فعالیت می‌کنند، تعریف متفاوتی از رضایت شغلی دارند.در این راستا، ده ویژگی مهمی که برای یک محیط کاری رضایت‌بخش وجود دارد را  برای شما قرار داده‌ایم:

 

رضایت شغلی چیست

 

۱. آیا شرکت شما به کارکنان خود اهمیت می دهد؟

بهتر است به خاطر داشته باشید که فقط مراقبت از کارمندان کافی نیست. باید به صورت منظم از طریق ایمیل، پاداش، مشوق های پرداختی و سایر اشکال ارتباطی، رضایت از کارمندان را به نحو احسن به کارمندان منتقل کنید. شرکت‌های موفقی مانند گوگل و استارباکس، فرایندهای موفقیت و رضایت کارکنان را به عنوان بخشی از استراتژی ارتباطی خود به نمایش می‌گذارند.

۲. آیا محل کار فضایی برای کارمندان دارد تا به سرگرمی های خود بپردازند؟

در حال حاضر بخش عمده‌ای از زمان خود را در محل کار سپری می‌کنیم، اما این نمی‌تواند به معنای فراموش کردن سرگرمی‌ها و علاقه‌های شخصی ما باشد. در محیط کاری که به کارمندان زمان آزاد کافی برای فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب، دنبال کردن اخبار و صرف یک وعده غذایی لذیذ در نظر گرفته می‌شود، رضایت شغلی بهبود می‌یابد. به این معنا که این رفتارها به عنوان، عملی منفی در نظر گرفته نمی‌شوند و به رضایت کارمندان کمک می‌کنند.

۳. میانگین فاصله بین تبلیغات چقدر است؟

در دنیای کسب و کار امروز، رقابت بسیار سخت است و اگر شما تبلیغاتی قوی نداشته باشید، کارمندان شما به جستجوی فرصت های بهتر، خارج از شرکت می‌روند. یک نکته مهم در مدیریت منابع انسانی، حفظ تعادل در ترفیعات کارمندان است. اگر فاصله زمانی ترفیع کارمندان بیش از دو سال باشد، احتمال بالایی دارد که او به دنبال فرصت های بهتری در شرکت های دیگر باشد. بهترین راه برای جلوگیری از این مسئله، برنامه ریزی مناسبی برای ترفیعات کارمندان است که باید حداقل هر دو سال یک بار صورت بگیرد. در مواردی که ترفیع امکان پذیر نیست، باید برنامه های آموزشی مناسب ارائه داده شود تا کارمندان به دنبال فرصت هایی جدید در سازمان خود بگردند. همچنین، بسیار مهم است که کارمندان با سیاست های ارتقاء شرکت آشنا باشند تا بدانند چه زمانی و چگونه می‌توانند به مرحله بعدی در شغل خود ارتقا پیدا کنند.

۴. آیا کارکنان احساس می کنند مورد احترام همسالان خود هستند؟

اگر کارمندان در محل کار به دلیل اینکه تحت نظارت هستند یا مورد انتقاد قرار می‌گیرند، نارضی هستند، باید به تلاش برای بهبود وضعیت آنها پرداخت. روش‌های مختلفی برای تشخیص دلایل نارضایتی کارمندان وجود دارد. یکی از روش‌های موثر، گفت‌وگوهای انفرادی با کارمندان است. در این رابطه، می‌توانید به شکایات و نارضایتی کارمندان گوش داده و سعی کنید مشکلات را حل کنید. همچنین، نظرسنجی های رضایت کارکنان می‌تواند یک روش عالی برای جمع آوری داده‌های ناشناس باشد که می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل نارضایتی کارمندان را شناسایی کنید. پس از تشخیص دلایل نارضایتی، باید اقدامات مناسبی را برای بهبود وضعیت کارمندان انجام دهید تا محیط کار مناسبی برای آنها فراهم شود.

 

 

رضایت شغلی چیست

 

 

۵. آیا فرهنگ بازخورد دو طرفه وجود دارد؟

کارمندان به بازخورد منظم و سازنده احتیاج دارند تا بدانند که در مسیر درست قرار دارند. همچنین، آنها می‌خواهند نظرات خود را با مدیران، منابع انسانی و مدیران ارشد به اشتراک بگذارند تا بتوانند به بهبود شرایط شرکت کمک کنند. فرهنگ بازخورد دو طرفه برای حفظ رضایت کارکنان بسیار مهم است. به‌خصوص باید به بازخوردی که دریافت می‌کنید پاسخ دهید.

 

 

رضایت شغلی چیست

۶. در مورد مسئله تعادل بین کار و زندگی کجا ایستاده اید؟

شرکت ها باید برای دستیابی به عملکرد بالا، فرهنگی را ایجاد کنند که به بهبود رفاه و رضایت کارکنانشان بپردازد. امروزه نیز تلاش برای ایجاد تعادل مثبت کار و زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق گزارش، شادی در محل کار نشان می‌دهد که تعادل کار و زندگی برای بیش از ۳۷ درصد از متخصصان، مهم و قابل توجه است. بهبود شرایط کاری و رعایت نیازهای کارکنان، بهبود عملکرد کسب و کار و ایجاد دستاوردهای بیشتر می‌تواند در نتیجه داشته باشد.

۷. کارمندان روابط خود را با مدیران گزارشگر خود چگونه ارزیابی می کنند؟

یک اصل شناخته شده می‌گوید کارمندان بیشتر به دلیل رفتار سرپرستان شغل خود را ترک می‌کنند، نه به دلیل خود شغل. یک نظرسنجی هم این مطلب را تأیید کرده است. با این حال، انجام نظرسنجی های هدفمند برای رضایت شغلی می‌تواند به کاهش این موضوع کمک کند.

۸. آیا مجموعه شما از سیاست های منصفانه و فراگیر پیروی می کند؟

تنوع و ایجاد فضای کاری متنوع، علاوه بر بهبود نتایج کسب و کار، باعث بهبود فرهنگ و محیط کاری شرکت هم می‌شود. با رعایت انصاف در برابر تمامی کارمندان، بدون توجه به سن، جنسیت یا ناتوانی، می‌توانید رضایت شغلی را در شرکت خود افزایش دهید. به این معنی که تمام کارمندان باید در سراسر شرکت به یکنواختی رضایت شغلی دست یابند.

۹. آیا کارکنان می توانند غرایز خلاق خود را در شغل خود پرورش دهند؟

 

در حوزه خاصی که شما کار می‌کنید، کارمندان نباید هنگامی که روحیه خلاقیت خود را در کارشان نشان می‌دهند، نادیده گرفته شوند. برای تقویت مهارت‌های خلاقانه و نوآوری در شرکتتان، می‌توانید از برنامه‌های یادگیری و توسعه استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، کارمندانتان ممکن است احساس کنند که صدایشان شنیده نمی‌شود و با قوانینی که همیشه آنها را در برابر خلاقیت محدود می‌کند، دست و پنجه نرم کنند.

 

۱۰. آیا کارکنان نسبت به نقش خود احساس امنیت می کنند؟

اهمیت امنیت شغلی در حال حاضر بسیار بالاست، چرا که فناوری و اتوماسیون باعث تهدید شغل کارمندان می شود. به عنوان کارفرما، باید به کارمندان خود توضیح دهید که نقش آنها در سال های آینده چگونه تغییر خواهد کرد و آنها را برای این تغییرات آماده کنید.

حفظ یک خط ارتباطی مستقیم بین کارمندان و مدیران می تواند به اطمینان حاصل کردن از امنیت شغلی کارمندان کمک کند. همچنین، پاداش مناسب، مزایا و امکانات محل کار نیز می تواند به بهبود رضایت کارمندان کمک کند. در واقع، ده عامل مختلف می تواند به بهبود یا تأثیر منفی بر رضایت کارمندان داشته باشد، بنابراین باید به آنها توجه کرد و سعی کرد تا نارضایتی آنها را برطرف کرد.

۵ دلیل برای اینکه رضایت شغلی بسیار مهم است

 

اگر در محیط کار به رضایت کارمندان توجه کنید، در نتیجه، شما به کارمندانی دست خواهید یافت که با انرژی، مشتاق و پرشور هستند. این وضعیت به نفع شرکت شما است و می تواند باعث بهبود عملکرد و افزایش سود شرکت شود.

 

۱. کارکنان راضی به مشتریان راضی تبدیل می شوند

وقتی کارمندان در محل کار ناراضی باشند، این ممکن است تأثیرات منفی روی تعامل آنها با مشتریان داشته باشد. به خصوص در مراکز تماس تلفنی، نباید به کارمندان ناراضی اجازه داده شود که با مشتریان تعامل نامناسبی داشته باشند. حتی در مشاغلی که با مشتریان روبرو نیستند، رضایت کارکنان همچنان حائز اهمیت است، زیرا رضایت کم می تواند باعث ایجاد خطا در جریان کار شود . بنابراین، رضایت کارکنان برای شرکت‌هایی که مشتری محور هستند بسیار ضروری است.

۲. گردش مالی داوطلبانه کاهش خواهد یافت

در کسب و کارها، گاهی اوقات بهتر است که افراد جدید با استعداد به مجموعه شما بپیوندند تا بتوانید از تجربیات و دانش آنها بهره ببرید. اما بهتر است این افراد به صورت داوطلبانه و با اراده خود به مجموعه شما بپیوندند تا در آینده ناراحتی و بروز مشکلات احتمالی برای شما وجود نداشته باشد. همچنین، اگر این افراد پس از مدتی از شرکت شما خارج شدند، ممکن است دانش و تجربیاتی که در اختیار داشتند را با خود به بیرون ببرند و با استفاده از آنها به کار خود ادامه دهند. این موضوع می‌تواند باعث رقابت شدیدتر با سایر شرکت‌ها شود. به علاوه، اگر کارکنان راضی و خشنود نباشند، احتمال ترک کردن شغل توسط آنها بیشتر است.

۳. شانس ارجاع را افزایش می دهید

ارجاع کارمندان به عنوان یکی از روش‌های جذب نیروی کار، بسیار مؤثر است. بر اساس گزارش Jobvite که نشان می دهد، ارجاع‌ها حدود ۷ درصد از کل درخواست های شغلی را تشکیل می دهند، اما بیش از ۴۰ درصد از کل استخدام ها با این روش صورت می گیرند.

دلیل اصلی این موضوع این است که کارمندانی که از شرایط شغلی و مزایای آن راضی هستند، احتمالاً دوستان خود را به شرکت خود نیز معرفی می کنند. بنابراین، با ارائه شرایط شغلی مناسب، شرکت می تواند از این مزیت برای جذب نیروی کار استفاده کند.

اگرچه، کارمندان قبل از معرفی به شخص دیگری، به عوامل مختلفی نظیر مزایا، شرایط کار و … توجه می کنند. بنابراین، شرکت ها باید سعی کنند تا شرایط کاری خود را به حداکثر رسانده و مزایایی را به کارمندان خود ارائه دهند تا احتمال معرفی آنان به دیگران نیز بیشتر شود.

۴. رضایت مستقیماً با بهره وری شما در ارتباط است

در محیط کاری مثبت، کارکنان بهتر و با کیفیت‌تر از کاربردهای خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان شاد، نسبت به کارمندان ناراضی، حداقل ۲۰ درصد بهره‌وری بیشتری دارند. دلیل دیگر این است که محیط کاری با رضایت بالا، سلامتی کارکنان را در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین، آنها از خودشان مراقبت می‌کنند و قبل از اینکه به کار بپردازند، به مسائلی مانند استرس، فرسودگی شغلی و سلامتی خودشان رسیدگی می‌کنند.

۵. در دراز مدت، می توانید هزینه های منابع انسانی را به طور چشمگیری کاهش دهید

برای هزینه های ثابت و متغیر،  باید بخشی از بودجه منابع انسانی را  برای آن در نظر بگیرید. اگر کارکنان شما راضی نباشند، این ممکن است باعث هزینه های اضافی مانند بازآموزی شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است رضایت شغلی کارکنان را در اولویت قرار دهید و برای آن سرمایه گذاری کنید. بسیاری از سازمان ها در حال حاضر بر روی طرح های رضایت شغلی سرمایه گذاری می کنند و این تأثیر مثبتی بر رضایت شغلی کارکنان دارد.

 از این دو شرکت نمونه بیاموزید

 

باید به خاطر داشت که برای اطمینان از رضایت شغلی همه کارکنان، یک استراتژی مشابه وجود ندارد. همچنین، می توانید از شرکت هایی الهام بگیرید که این معیار را در اولویت قرار داده اند.

۱.آمازون یک شرکت پویا و معروف است که به دنبال بهره وری بالای کارگران خود می باشد. این شرکت با تمرکز بر رضایت شغلی کارکنان، سعی در ارائه خدمات مشتری محور دارد. نتایج یک مطالعه دو ساله روی ۱۰۴۵ کارمند آمازون آمریکایی نشان داد که در ۱۲ پارامتر مختلف شامل رضایت شغلی، تنوع، ایمنی در محل کار و برابری جنسیتی، آمازون از میانگین ملی فراتر رفته است. این داده ها توسط شرکت رتبه بندی کارفرمایی مستقر در اتریش، Kununu، تجزیه و تحلیل شده و توسط Observer گزارش شده است.

۲.شرکت اپل همانند آمازون، به رضایت شغلی کارکنان خود اهمیت می‌دهد و آن را به عنوان عاملی کلیدی برای موفقیت در نظر می‌گیرد. بر اساس گزارش CNBC و تحلیل هزاران بررسی شغلی در شرکت‌های فناوری انگلیس، شرکت اپل در این زمینه پیشتاز بوده است و پس از آن گروه‌های GDS، سیسکو و مایکروسافت قرار دارند. امتیازات بالای رضایت کارکنان اپل، شامل دستمزد مناسب، محصولات با تخفیف، مزایای سلامتی و تندرستی، و فرهنگ شرکت بوده است.

در حالیکه ارائه امتیازات کارکنان مثل آمازون و اپل برای همه شرکت‌ها ممکن نیست، با این حال می‌توانید از این مثال‌ها به سمت تمرکز بر رضایت شغلی هدایت شوید و اقدامات لازم برای بهبود آن در محل کار را انجا دهید.

جمع بندی :

با توجه به تعریف رضایت شغلی، عوامل مؤثر بر آن و آمار برای معیار عملکرد شرکت خود، می‌توانید در سال جدید اقدامات مهمی را برای بهبود رضایت کارکنان خود آغاز کنید. حتماً به تحقیقات خود ادامه دهید و با اندازه‌گیری ده عاملی که ذکر کردیم و در نظر گرفتن اهداف فردی کارکنان، به رشد و پیشرفت خود بپردازید.

منبع :spiceworks.com

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.