دیجیتال برندینگ چیست

دیجیتال برندینگ چیست

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

دیجیتال برندینگ چیست

دیجیتال برندینگ یعنی استفاده از فضای دیجیتال برای تقویت برند شما. با افزایش تعداد وسایل دیجیتالی مختلف، بازاریابان برندها نیاز به برقراری ارتباط مستقیم و تعاملی با مصرف کنندگان هدف خود دارند. برندسازی در فضای دیجیتال به شما این امکان را می دهد که با مشتریان و مصرف کنندگان خود در دستگاه های دیجیتالشان ارتباط برقرار کنید. در این مقاله نیز به برخی از نمونه های برجسته FMCG اشاره شده است.

برندینگ دیجیتال به معنای استفاده از کانال‌ها و دارایی‌های دیجیتال برای برقراری ارتباط با موقعیت (یا هدف) یک برند در چهارچوب “ارتباطات چند کاناله”، به عنوان بخشی از برنامه‌های تعامل و استراتژی تجاری و برند استفاده می شود. لذا نام «برندینگ دیجیتال» را به «ارتباطات دیجیتال» تغییر داده و نقش آن در چارچوب استراتژی تجاری و برنامه‌ریزی برند در نظر گرفته می‌شود.

استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی برند چگونه به هم مرتبط هستند؟

“راه بازاریابی” یکی از چارچوب‌های برنامه‌ریزی است که در بسیاری از شرکت‌های مصرف کننده‌ی نهایی (FMCG) به کار گرفته می‌شود. این استراتژی تجاری، برند را با یک برنامه سالانه مرتبط می‌کند. بهترین نمونه‌های عملی این استراتژی ارتباطی برند را به عنوان بخشی از برنامه سالانه‌ی برند معرفی می‌کنند و با استراتژی تجاری هماهنگی دارند.

این مراحل در یک روش برنامه‌ریزی بازاریابی معمولاً مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرند. حالا اجازه دهید هر یک از این مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

کجا حضور داشته باشیم

اولین سؤال اساساً در مورد این است که یک کسب و کار می‌خواهد در کدام بازارها (و بخش‌ها) رقابت کند. هنگام بررسی گزینه‌ها، باید به عواملی مانند:

  • بازارهای هدف: چقدر بزرگ هستند، با چه سرعتی در حال رشد هستند، آیا اینها به وضوح تعریف و درک شده اند؟
  • نیازها و خواسته‌های مشتری: بازارهای هدف چگونه تقسیم بندی می‌شوند؟
  • تمایز: کسب و کار تا چه حد نیاز دارد که محصول یا خدمات برند خود را متمایز کند تا مشتری ویا بخش مصرف‌کننده هدف را جذب کند؟

 

چگونه برنده شویم

مزیت رقابتی به معنای داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی است که باعث می‌شود کسب و کار شما از نظر مصرف‌کننده ها متمایز باشد و بیشتر از رقبای خود جذابیت داشته باشد. برای مثال، در سوال شما پیشنهاد برند یکی از مزیت‌های رقابتی است که به مصرف‌کنندگان به این دلیل کمک می‌کند که ببینند چرا باید از شما خرید کنند و نه از رقبای شما. قابلیت‌های موجود در کسب و کار هم به شما کمک می‌کنند که با استفاده از دارایی‌ها، افراد و منابع موجود، ارزش پیشنهادی برند خود را بهتر به مصرف‌کنندگان هدف ارائه کنید. همچنین موقعیت‌یابی که شما برای کسب و کار خود در ذهن مصرف‌کننده هدف خود ایجاد می‌کنید، نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری آن‌ها در مورد خرید دارد. به طور کلی، احساسات اولین محرک تصمیم‌گیری در مسیر خرید مصرف‌کننده هستند، بنابراین ایجاد موقعیت‌یابی عاطفی باعث می‌شود که کسب و کار شما جذاب‌تر و پرطرفدارتر برای مصرف‌کنندگان شود.

 

دیجیتال برندینگ چیست

چگونه در بازار برنده شویم

سوال سوم برنامه سالانه کسب و کار در مورد فعالیت‌ها و ابتکاراتی است که آنها برای پیروزی در بازار اقدام خواهند کرد. می‌توانید با ارائه پیشنهاد برند و هویت منحصر به فرد، مصرف کننده را جذب کنید. همچنین باید فعالیت‌هایی را که در راستای برند شما و بازاریابی دیجیتال انجام می‌شود، با هم هماهنگ کنید و شاخص‌های عملکرد مهمی را تعیین کنید تا بتوانید اثربخشی را ارزیابی کنید. بازاریابی دیجیتال نباید به عنوان یک عملکرد جداگانه در نظر گرفته شود، بلکه باید در برنامه‌ریزی کسب و کار و بازاریابی یکپارچه شود.

برندینگ دیجیتال چیست

 نقش ارتباطات دیجیتال در ساختن برندها چیست؟

استفاده از قابلیت‌های دیجیتال برای کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد یا ارتقای برند خود هستند، بسیار ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین اعتماد مصرف کنندگان به رسانه‌های به دست آمده، مانند توصیه‌های دوستان و خانواده، است. با فراهم کردن راهکارهای دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان هدف، می‌توانید حسن نیت و اعتماد مخاطبان را به سمت برند خود جلب کنید و تجربیات مثبت برند را ارائه دهید. به عنوان مثال، تلویزیون همچنان یکی از راه‌های ارتباط با مخاطبان است، اما با استفاده از کانال‌های دیجیتال، می‌توانید به شکل بهتری با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

 

 

در اینجا چند نمونه عالی از جایی که برندها این اصول برندسازی را عملی کرده اند آورده شده است.

 

 

دیجیتال برندینگ چیست

پیشنهاد برند را تقویت کنید: نایک

استفاده از برنامه‌های دیجیتال، می‌تواند بهبود برندینگ محصولات را در بازار  نیز بهبود بخشد. به عنوان مثال، برای تقویت پیشنهاد فروش، برند کفش نایک با تراشه ای تعبیه شده در کفش خود نام “Nike+ Connect” را ارائه می دهد که قابلیت ثبت و نمایش سابقه فعالیت و عملکرد را دارد.

 

یک پلتفرم برندسازی را تقویت کنید: Red Bull

 

یک مثال موفق از برنامه‌های دیجیتال، رویداد “Red Bull Stratos” است که شامل پرش فضایی با آدرنالین بالا برای علاقه‌مندان به ماجراجویی بوده و همچنین توانسته است با پخش زنده و ارائه کنسول دیجیتال تعاملی، تعامل مستقیم با بینندگان را برقرار کند.

 

اهمیت رویکرد مصرف کننده محور

در کسب و کارهای مختلف، برای جذب مشتریان و ارائه تجربه خوب به آن‌ها، لازم است که در هر فعالیتی که انجام می دهید، مشتری را در نظر بگیرید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های خرید جدید، شما می توانید از راه‌های مختلف برای برقراری ارتباط با مصرف کننده استفاده کنید. برای ساختن یک برند موفق با وفاداری بالا، بهتر است با تقسیم بندی مناسب، در هر فعالیتی که انجام می دهید، مشتری را در مرکز قرار دهید و از تکنیک های دیجیتال و آفلاین به صورت هماهنگ استفاده کنید. در این راه، باید توجه داشت که دیجیتال یکی از تاکتیک های اصلی نیست، بلکه باید در ارائه یک تجربه کلی و هماهنگ از برند فعالیت کرد و با استراتژی، موقعیت، و هدف برند همخوانی داشته باشید.

 

 

منبع:  smartinsights.com

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

جستجو کنید ...

تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار شما

با پر کردن پرسشنامه ذیل از وضعیت موجود در کسب و کارتان مطلع شوید.